FANDOM

Zbrodnia w Odessie - masowe morderstwo i spalenie żywcem mieszkańców ukraińskiej Odessy zaplanowane przez kijowskie nacjonalistyczno-liberalne władze, dokonane przez bojówki ukraińskich nacjonalistów z organizacji "Prawy Sektor" oraz kiboli klubów piłkarskich z Charkowa i Odessy w dniu 2 maja 2014 roku. W wyniku zbrodni zginęło 116 osób, w większości spalonych żywcem w Domu Związków Zawodowych w Odessie.
Płonący budynek

Podpalony przez ukraińskich nacjonalistów Dom Związków Zawodowych

Tragiczne zajścia w Odessie rozpoczęły się od liczącego ponad 2 000 osób przemarszu bojówek nacjonalistycznego "Prawego Sektora", bojówkarzy klubu piłkarskiego z Charkowa, którzy przyjechali do Odessy autokarami z Kijowa i Charkowa oraz miejscowych bojówkarzy klubu piłkarskiego. Po zakończonym meczu zorganizowali oni wspólny marsz wznosząc nacjonalistyczne i proukraińskie hasła. Agresywnie zachowujący się uczestnicy przemarszu uzbrojeni byli w pałki, noże, siekiery, broń palną oraz koktajle Mołotowa. W tym samym czasie przemarsz został zaatakowany przez specjalnych prowokatorów w czerwonych opaskach i znakami prorosyjskich sił powstańczych. Zaczęli oni zza kordonu milicji oraz z dachów budynków obrzucać przemarsz kamieniami oraz strzelać z broni palnej prowokując eskalację nienawiści. Tłum ekstremistów przekonany, że został zaatakowany przez prorosyjskich demonstrantów ruszył w kierunku placu Kulikowe Pole z zamiarem rozbicia miasteczka namiotowego zorganizowanego przez mieszkańców i powstańców Odessy, będących zwolennikami federalizacji Ukrainy i niepodległych republik ludowych w Charkowie, Doniecku i Ługańsku. Licząca około 300 osób grupa Ludowej Samoobrony Odessy próbowała powstrzymać marsz i użyła w samoobronie broni palnej w wyniku czego zginęło 4 napastników. Mimo tego powstańcy Odessy nie mieli szans w starciu z wyszkolonymi przez wojskowych doradców z zachodu bojówkami "Prawego Sektora", które wcześniej walczyły z Oddziałami Specjalnymi Milicji "Berkut" na kijowskim Majdanie.

Zbrodnia

Podpalony przez nacjonalistów budynek ogarnięty płomieniami uniemożliwiającymi ucieczkę

Z dominującym okrzykiem "Sława Ukrainu, herojam sława" (historyczne zawołanie ukraińskich nacjonalistów z UPA) oraz "Sława nacji, śmierć wrogom" masy kiboli i banderowców z Majdanu okrążyły Kulikowe Pole zmuszając zgromadzony tam tłum mieszkańców Odessy do ewakuacji i schronienia się w pobliskim budynku Centrali Związków Zawodowych wybudowanej za czasów ZSRR. Rowścieczona tłuszcza spaliła miasteczko namiotowe i otoczyła budynek, w którym schroniło się około 300 ludzi, mieszkańców miasta, kobiet, mężczyzn i dzieci. Na filmach dostępnych w internecie widać jak młode członkinie skrajnej prawicy rozlewały benzynę do butelek po piwie i wódce robiąc koktajle Mołotowa, które ich koledzy zaczęli miotać w kierunku okien i drzwi budynku z agresywnymi okrzykami "Spalić Moskali!". Celowo podpalono główne wejście oraz pozostałe wyjścia, aby uniemożliwić zapędzonym do budynku wydostanie się.

Ofiary spalenia żywcem 2 maja

Ofiary zbrodni ukraińskich nacjonalistów. Zdjęcia wykonane po dogaszeniu pogorzeliska.

Jak wspomina Jurij Kaurow - jeden z okrążonych w budynku powstańców, ludzie próbujący uciec przed płomieniami przez okna byli ostrzeliwani z broni krótkiej, a tłum wył: "Płońcie Rosjanie!".

Kobieta przy windzie.

Jedna z ofiar kobiet, obnażona od pasa w dół, została przez nacjonalistów i kiboli zgwałcona, a następnie podpalona

Przerażeni ludzie, którzy pomimo ostrzału ratowali się ucieczką przed płomieniami skacząc z okien byli przez ekstremistów brutalnie bici i zabijani strzałami w głowę, jednemu z nich odrąbano nogę. Niektórych zdążyła uratować Milicja. Straż Pożarna i Pogotowie Ratunkowe, które wyjechały na ratunek ludziom uwięzionym w płonącym budynku zostały przez zwolenników Kijowa na czele z "Prawym Sektorem" zablokowane. Agresywny tłum zrywał węże strażackie i uniemożliwiał stawianie drabin. Część osób, które nie spłonęły padło wcześniej ofiarą nacjonalistów, którzy brutalnie bili ludzi w budynku zanim go podpalili. Ludziom skręcano karki, podżynano gardła, natomiast kobiety były gwałcone. Jedna z uwięzionych w budynku kobiet, będąca w 7 miesiącu ciąży została przez zwolenników kijowskiej hunty pobita kijem i uduszona kablem. Podpalenie miało również zatrzeć ślady okrutnej zbrodni. Ludzi uwięzionych w budynku ciężko rannych i pobitych nacjonaliści i kibole polewali gęstą oleistą cieczą i podpalali. Dopiero po kilku godzinach ostatni uratowani ludzie, zeszli po drabinach z dogaszanego budynku. Milicjanci ładowali ich na ciężarówki i wywieźli do aresztów. Ludzi, którzy nie zdążyli się schronić w siedzibie centrali związkowej, dopadł agresywny tłum. Napastnicy z nacjonalistycznych i kibolskich bojówek, dotkliwie bili, katowali i znęcali się nad ofiarami, w tym nad kobietami. Odrąbywali schwytanym kończyny i żywcem ćwiartowali piłami.

Kobieta w ciązy

Kobieta w 7 miesiącu ciąży pobita i uduszona kablem przez bojówki atakujące budynek

Okrutna zbrodnia była doskonale zaplanowaną prowokacją władz Kijowa i miała narodowościowe, antyrosyjskie podłoże. Bojówki nacjonalistów "Prawego Sektora" i rząd w Kijowie, który doszedł do władzy w wyniku zamachu stanu określa ludzi Wschodniej Ukrainy walczących o swoją wolność i niepodległość od nielegalnych władz mianem "separatystów", "terrorystów", "rosyjskich agentów GRU i Specnazu", którym rzekomo zależy na zdestabilizowaniu sytuacji w kraju i podbiciu Ukrainy przez Armię Rosyjską.
Jedna z ofiar.

Jedna ze zmasakrowanych kobiet, którą faszystowscy bojówkarze dotkliwie pobili, a następnie jeszcze żywą zaczęli ćwiartować siekierami i piłami

"Prawy Sektor" - organizacja jednocząca najbardziej ultranacjonalistyczne i faszystowskie organizacje ukraińskie od lat prowadzi antyrosyjską, antysemicką i antypolską politykę. W sytuacji, gdy wybuchło powstanie na Wschodniej Ukrainie, (gdzie większość stanowią obywatele rosyjscy lub ukraińscy posługujący się językiem rosyjskim) przeciwko samozwańczym władzom w Kijowie nacjonalistyczne hasła padły na podatny grunt. Skrajna prawica dokonuje uogólnień nazywając pogardliwie wszystkich obywateli Wschodniej Ukrainy "moskalami". Żądne krwii bojówki po obaleniu legalnych władz na czele z prezydentem Wiktorem Janukowyczem skierowały swoją agresję na zwykłych obywateli. Terroryzują i zastraszają mieszkańców Zachodniej Ukrainy, a na Wschodnią Ukrainę, gdzie mieszkańcy zorganizowali się w odziały ludowej samoobrony, milicji i pospolitego ruszenia urządzali wyjazdy w celu rozbijania uczestników powstania. Zaprzestali tego dopiero po zorganizowaniu się na wschodzie regularnej Powstańczej Armii i zawiązaniu frontu. Nacjonalistyczny reżim w Kijowie dąży za wszelką cenę do siłowego podporządkowania sobie całego społeczeństwa, nawet za cenę przelewu krwii. W celu pacyfikacji wschodnich regionów kraju i protestów tamtejszych obywateli zorganizwoał tzw. "akcję antyterrorystyczną". Jednym z przejawów tej polityki, metodyki działania oraz odnoszenia się do tradycji dawnych nacjonalistów z OUN-UPA, którzy są odpowiedzialni m.in. za współpracę z faszystowskim okupantem i rzeź Polaków w Wołyniu było dokonanie masowej zbrodni w Odessie.

Film ukazujący przebieg wydarzeń:

Film objaśniający zbrodnię jako doskonale zaplanowaną prowokację:

Film dokumentalny produkcji niemieckiej o zbrodni w Odessie:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 08:12, maj 8, 2014 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki