FANDOM

Zastava M76 - samopowtarzalny karabin wyborowy konstrukcji jugosłowiańskiej.

Zastava.jpg

Karabin Zastava M76 był i jest produkowany przez zakłady Zastava Arms (dawne Zakłady Czerwona Flaga).

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Zastava M76
Państwo Jugosławia
Producent Zastava Arms
Rodzaj Karabin wyborowy
Prototypy 1975
Produkcja seryjna 1976 - nadal
Kaliber

Nabój 7,92 x 57 mm Mauser

Nabój 7,62 x 54 mm R

Długość (mm) 1135
Masa (kg) 4,6
Pojemność magazynka 10
Zasięg skuteczny (m) 800
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 730

Do końca lat 60-tych podstawowymi karabinami wyborowymi Jugosłowiańskiej Armii Ludowej (JAL) były powtarzalne Mauser M48 i Mauser M69. Na początku lat siedemdziesiątych postanowiono zastąpić je karabinem samopowtarzalnym.

Konstrukcję nowego karabinu postanowiono oprzeć na produkowanym w Zavodi Crvena Zastava karabinie Zastava M64 (wersja licencyjna karabinu AK). Zmiany konstrukcyjne wynikały z przystosowania karabinu M76 do strzelania silnym nabojem karabinowym 7,92 x 57 mm Mauser. Nie wprowadzono natomiast większych zmian w sposobie działania automatyki. Zachowano także suwadło o dużej masie które zapewnia wysoką niezawodność broni, ale zmniejsza celność (M76 ma celność wyraźnie niższą niż inne, konstruowane od podstaw karabiny wyborowe).

Produkcję karabinu M76 rozpoczęto pod koniec lat siedemdziesiątych i w następnych latach stał się on podstawowym karabinem wyborowym armii jugosłowiańskiej. W czasie wojny w Bośni i Hercegowinie i innych konfliktów toczących się na terenie Jugosławii karabiny M76 były powszechnie używane przez wszystkie strony konfliktu. Obecnie jest nadal produkowany. Oprócz wersji M76 produkowana jest obecnie wersja M91, wyposażona w kolbę wzorowaną na kolbie karabinu wyborowego SWD. Karabin Zastava M76 jest indywidualną bronią samopowtarzalną. Zasada działania oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Ryglowanie przez obrót zamka w lewo (dwa rygle). Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym. Dźwignia bezpiecznika po prawej stronie komory zamkowej. Zasilanie z pudełkowych magazynków pojemności 10 naboi. Zasadniczym celownikiem jest celownik optyczny M76 o powiększeniu 4 x 24 o nastawach 100 do 1200 m. W nocy można stosować pasywny celownik noktowizyjny o powiększeniu 4 x 80. Celownik optyczny i noktowizyjny jest mocowany na szynie znajdującej się po lewej stronie komory zamkowej. Otwarte przyrządy celownicze składają się z muszki i celownika krzywkowego (ze szczerbiną). Kolba stała, drewniana, wyposażona w gumowy amortyzator.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki