FANDOM

Zastava M72 - ręczny karabin maszynowy konstrukcji jugosłowiańskiej będący odpowiednikiem RPK.
Zastava m72

W połowie lat 60-tych w Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosłowii (SFRJ) uruchomiono produkcję karabinu szturmowego AK. Na przełomie lat 60-tych oraz 70-tych rozpoczęto produkcję zmodyfikowanej wersji jugosłowiańskiego AK oznaczonej jako Zastava M70. Następną jugosłowiańską bronią należącą do rodziny AK była Zastava M72. W odróżnieniu od wcześniejszych konstrukcji był to ręczny karabin maszynowy, odpowiednik RPK. Podobnie jak on miał on tłoczoną komorę zamkową i opóźniacz zmniejszający szybkostrzelność teoretyczną, ale w odróżnieniu od broni radzieckiej miał standardową kolbę przejętą z karabinu szturmowego Zastava M70. Lufa dłuższa niż w karabinie szturmowym, miała na odcinku od łoża do komory gazowej żebra ułatwiające chłodzenie.

M72 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną. Automatyka broni działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych z długim skokiem tłoka gazowego. Zamek ryglowany przez obrót. Rękojeść przeładowania po prawej stronie broni, związana z suwadłem. Mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Skrzydełko bezpiecznika/ przełącznika rodzaju ognia po prawej stronie komory zamkowej w pozycji zabezpieczonej zasłania wycięcie w którym porusza się rękojeść przeładowania. Magazynki łukowe mieszczą 30 naboi a bębnowe 75. Kolba stała lub składana pod spód broni. Przyrządy celownicze mechaniczne, składają się z muszki i celownika krzywkowego. Zastava M72 wyposażona jest w dwójnóg.

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35

Więcej z Fandomu

Losowa wiki