FANDOM

Zastava M70 - karabin szturmowy konstrukcji jugosłowiańskiej, modernizacja karabinu szturmowego AK.

Zastava m70.jpg

W połowie lat 60-tych XX wieku w Zakładach Czerwonej Flagi rozpoczęto produkcję zmodyfikowanych wersji karabinu AK. Poza karabinem Zastava M64 który wyposażono w zatrzask zamka i dłuższą lufę rozpoczęto także produkcję mniej zmodyfikowanych wersji AK. Karabin Zastava M64A był wersją AK wyposażoną w nasadkę do miotania granatów nasadkowych i zawór odcinający dopływ gazów prochowych do komory gazowej po podniesieniu celownika do strzelania granatami nasadkowymi. Początkowo karabin posiadał kolbęłoże i chwyt drewniany, później tenże chwyt zastąpiono polimerowym. Pomiędzy łożem, a nakładką na rurę gazową znajdują się trzy, a nie jak w AK produkowanych w innych krajach , dwa otwory. Poza wyposażoną w stałą kolbę wersją Zastava M64A produkowano wersję Zastava M64B z kolbą składaną pod spód broni.

W 1971 roku rozpoczęto produkcję zmodyfikowanych wersji karabinów Zastava M64A i M64B różniących się drugorzędnymi zmianami. Otrzymały one oznaczenia Zastava M70 (wersja z kolba stałą) i Zastava M70A (wersja z kolbą składaną). Produkcję obu wzorów zakończono w 1974 roku po rozpoczęciu produkcji karabinu Zastava M70B wzorowanego na AKM Karabin Zastava M70 był bronią samoczynno-samopowtarzalną. Automatyka broni działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych z długim skokiem tłoka gazowego. Zamek ryglowany przez obrót (2 rygle). Rękojeść przeładowania po prawej stronie broni, związana z suwadłem. Mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Skrzydełko bezpiecznika/przełącznika rodzaju ognia po prawej stronie komory zamkowej w pozycji zabezpieczonej zasłania wycięcie w którym porusza się rękojeść przeładowania. Magazynki 30-nabojowe, wymienne z magazynkami od AK. Kolba stała lub składana. Przyrządy celownicze mechaniczne, składają się z muszki i celownika krzywiznowego o nastawach do 1000 m. Karabin wyposażony był w nasadkę do miotania granatów nasadkowych. Celownik używany podczas strzelania granatami był składany na rurę gazową. Jego podniesienie powodowało automatyczne zamknięcie zaworu komory gazowej.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Wersja Zastava M70
Państwo Jugosławia
Producent Zavodi Crvena Zastava
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1968
Produkcja seryjna lata 70 XX wieku - nadal
Kaliber Nabój 7,62 x 39 mm
Długość (mm) 958
Masa (kg) 3,7
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 620
Zasięg skuteczny (m) 410
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 720

Wersje:

  • M70 - karabin z kolbą stałą,
  • M70A - karabin z kolbą składaną,
  • M70B - wersja wzorowana na AKM,

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki