FANDOM

Zastava Arms - serbskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe z siedzibą w mieście Kragujevac.

Zastava Arms Logo

Znak firmowy

Przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją broni strzeleckiej i artylerii. Jest wiodącym producentem broni palnej w Serbii i krajach byłej Jugosławii oraz jedną z największych firm zbrojeniowych w Serbii. Produkty Zastava trafiły do kilkudziesięciu państw świata. Zastava zajmuje się także produkcją samochodów osobowych (filia Zastava Automobili AD) i użytkowych (Zastava Kamioni, także dla wojska). Dział samochodów osobowych został wykupiony przez Fiata, wieloletniego partnera Zastavy wtej dziedzinie.

Firmę założono w 1853 roku. 27 października 1853 w zakładzie Zastava w Kragujevacu wyprodukowano pierwsze sztuki broni palnej: cztery armaty funtowe i tyle samo haubic. Pierwszym karabinem był Piboduša z 1870 roku. Wytwórnia zaczęła produkować karabiny powtarzalne na licencji niemieckiego Mausera. W 1924 roku ministerstwo spraw wewnętrznych Jugosławii podpisało umowę z FN Herstal, dzięki której w Zastavie uruchomiono produkcję karabinu M24 na nabój 7,92 x 57 mm Mausera. 22 Marca 1928 roku została oddana do użytku nowa fabryka do produkcji armat i karabinów (rok 1928 był 75. rocznicą wytworzenia pierwszych armat). W 1930 roku fabryka rozpoczęła produkcję pistoletów sygnałowych kal. 26 mm M1929 na licencji czechosłowackiej. W 1936 roku doszła z czechosłowacji licencja na produkcję lekkiego karabinu maszynowego M1937 kal. 7,9 mm.

Zastava m70

Zastava M70, najpopularniejszy karabin firmy

W czasie II wojny światowej fabryka została poważnie zniszczona. 21 października 1944 roku wyzwolono Kragujevac, wtedy rozpoczęto odbudowę fabryki. Zaraz po zakończeniu odbudowy natychmiast rozpoczęto produkcję pistoletu maszynowego M1944 B2 kal. 9 mm. Była oryginalna konstrukcja strzelecka Zastavy. Pierwszym karabinem samopowtarzalnym z zakładów Zastavy był licencyjny Mauser 48. Po II wojnie światowej powstały filia zajmująca się produkcją samochodów, początkowo na licencji Chevroleta i Jeepa Willysa, a później Fiata. Z racji tego że Jugosławia była państwem socjalistycznym, do uzbrojenia Jugosłowiańskiej Armii Ludowej (JAL) trafiała broń konstrukcji radzieckiej, produkowanej na licencji w Kragujevacu. SKS nazywał się Zastava M59, PPSz Zastava M49, a karabin AK  Zastava M70. M70 w przeciwieństwie do pozostałych konstrukcji posiadał kilka oryginalnych cech które go odróżniają od pierwowzoru. Oryginalne detale przyjmowały także cywilne produkty Zastava, samochody. Samochody Zastava 1100 były także montowane w Polsce (PRL) w zakładach FSO w Warszawie ze sprowadzanych z Jugosławii części jako Zastava 1100P. Można je było jednak kupić wyłącznie za dewizy. W zamian za Zastavy 1100 Jugosławia (SFRJ) otrzymywała Fiata 125p, który otrzymał nazwę Zastava 125pz. W latach 80-tych otrzymano licencję na radzieckie karabiny maszynowe (uniwersalne PK i wielkokalibrowe NSW). Wojskowe produkty Zastava były eksportowane do kilkudziesięciu krajów Azji i Afryki, a samochody eksportowano do USA.

Puska-zastava m21

Zastava M21 najnowszy produkt firmy

Wojny w byłej Jugosławii bardzo zaszkodziły fabryce Zastava. Bombardowania wojsk NATO zniszczyły zakłady przez co załamała się produkcja wszystkich produktów Zastavy. Zakłady zostały odbudowane a Armia Serbska znów mogła otrzymywać nową broń produkcji Zastavy. Dział samochodów osobowych został wykupiony przez amerykańskiego importera, importer polski, firma Damis rozpoczeła montaż samochodów Zastava. Obecnie Zastava wraz ze wszystkimi filiami to największy zakład przemysłowy w Serbii. W 2007 roku 70% udziałów w Zastava Automobili wykupił Fiat, przez co zaprzestano produkcje osobowych Zastav na rzecz Fiata Punto. Samochody użytkowe zachowały swoją markę.

Produkty:

Strona Internetowa:

użytkownik:Dominikier35 23 listopad 2013 13:48

Więcej z Fandomu

Losowa wiki