FANDOM

Zakłady Metalowe MESKO S.A. - polskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe z siedzibą w mieście Skarżysko Kamienna.

MESKO logo.svg

Znak firmowy przedsiębiorstwa MESKO

Przedsiębiorstwo powstało w 1922 roku jako państwowa fabryka amunicji, następnie działała pod nazwą Zakłady metalowe MESKO. W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) przedsiębiorstwo produkowało również sprzęt cywilny m.in rowery, żelazka, serwomechanizmy i należało do zjednoczenia PREDOM.

Podczas II wojny światowej, po wkroczeniu Wehrmachtu do Skarżyska, Niemcy dali obwieszczenie do ludności o zgłaszanie się na swoje uprzednie miejsca pracy. Fabrykę przejęły niemiecki przedsiębiorstwa – Zakład Nr 1 przejęła firma HASAG (Hugo Schneider Aktiengesellschaft) mającego siedzibę w Lipsku, a firma Richling przejęła Zakład Nr 3 (gdzie produkowano zapalniki). Produkowano tam również m.in. amunicję do karabinu Mauser.

W latach 50 i 60-tych w fabryce pracowały 22 000 osoby. Jeszcze kilkanaście lat temu większość latarni ulicznych w Polsce była wyposażona w oprawy tej firmy. Na początku lat 90-tych przedsiębiorstwo przeszło restrukturyzację i utworzono spółki (istniejące do dziś) MESKO-ROL i MESKO-AGD, które przejęły produkcję maszyn rolniczych (ROL) i sprzętu AGD, robotów dla małej gastronomii i kosiarek przydomowych (AGD). Obecnie ZM „MESKO” S.A. działające przez pewien okres pod nazwą Bumar Amunicja wchodzi w skład Polskiego Holdingu Obronnego.

Informacje

Produkty:

  • Spike (licencja izraelska)
  • PZR GROM
  • NLPR-70
    800px-PZR-Grom-02

    PZR Grom

  • nabój 5,56 x 45
  • nabój 7,62 x 39
  • nabój 7,62 x 51
  • amunicja moździerzowa
  • naboje ćwiczebne

W kwietniu 2012 roku Bumar Amunicja wygrała przetarg na dostawy PZR GROM do Peru.Przedtem bo w marcu 2012 podpisano kontrakt na dostawę 2 mln sztuk amunicji ćwiczebnej do Arabii Saudyjskiej i na amerykański rynek cywilny.

Strona internetowa:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki