FANDOM

ZSU-23-4 "Szyłka" (ros. ЗСУ-23-4 "Шилка"samobieżne działo przeciwlotnicze konstrukcji ZSRR następca ZSU-57-2.

ZSU-23-4P-Shilka-1S

Artyleryjski zestaw przeciwlotniczy ZSU-23-4

Nowe działo zostało opracowane w latach 1957 - 1961 w ZSRR przez biuro projektowe Astrowa jako następca ZSU-57-2, które nie odpowiadało już wymaganiom stawianym przed tego typu sprzętem, głównie z powodu istnienia jedynie ręcznego systemu optycznego naprowadzania na cel, co przy rozwoju szybkich samolotów odrzutowych stanowiło poważną wadę. Skrót ZSU pochodzi od rosyjskiej nazwy: Зенитная Самоходная Установка - (przeciwlotnicze działo samobieżne). Dalsza część oznaczenia zestawu to kaliber działek - 23 mm oraz ich liczba - 4. Szyłka to nazwa rzeki będącej lewym dopływem rzeki Amur.
ZSU-23-4 Szyłka LWP

Zestawy ZSU-23-4 "Szyłka" Ludowego Wojska Polskiego (LWP) podczas ćwiczeń poligonowych

Podwozie nowego zestawu przeciwlotniczego pochodziło z wozu bojowego piechoty GM-575, który z kolei został zbudowany na podstawie czołgu pływającego PT-76, a armaty AZP-23 z holowanego dwulufowego zestawu artyleryjskiego ZU-23-2. Nowy zestaw posiadał również radar z paraboliczną anteną do śledzenia celów powietrznych. Zestaw ZSU-23-4 przeznaczony był do niszczenia wszelkich celów powietrznych na dystansie do 2,5 km, lecących z prędkością do 450 m/s, na pułapie do 1 500 m. Mogło być także stosowane do zwalczania lekko opancerzonych celów naziemnych na dystansie do 2 km. Stacja radiolokacyjna była zdolna wykryć cel z odległości 20 km i śledzić go na dystansie do 6 km od stanowiska ogniowego. Naprowadzanie na cel, obliczenie jego parametrów lotu i strzelanie było w pełni zautomatyzowane co było znacznym postępem w stosunku do poprzednika, gdzie do naprawadzania używano jedynie celowników optycznych, co uniemożliwiało prowadzenie ostrzału w warunkach bez widoczności, choć istnieje opcja naprowadzania półautomatycznego i ręcznego. Kolejnym postępem był całkowicie zakryty i hermetyzowany przedział bojowy, który w okresie nowej doktryny wojennej zakładającej użycie broni masowego rażenia (ABC) zapewniał załodze pojazdu bezpieczeństwo i chronił przed skutkami skażenia. Ostrzał celów powietrznych mógł być prowadzony w czasie postoju zestawu lub podczas jego jazdy z prędkością do 25 km/h, krótkimi seriami po 3-10 strzałów z każdej lufy. Do celów poruszających się z dużą szybkością, strzelano dłuższymi seriami po 50 strzałów z jednej lufy. Zestawy Szyłka działały zazwyczaj parami, posuwając się w odległości około 200 metrów od siebie i 400 metrów od osłanianego zgrupowania lub obiektu wojskowego.

00cc130511e013i11 jpg 53082678

Zestaw ZSU-23-4 z późniejszych serii produkcyjnych dozbrojony w kierowane przeciwlotnicze pociski rakietowe

Działa przeciwlotnicze ZSU-23-4 znalazły się na uzbrojeniu Armii Radzieckiej w 1964 roku, a później trafiły także do wyposażenia innych armii Układu Warszawskiego w tym Ludowego Wojska Polskiego (LWP), oraz zaprzyjaźnionych z ZSRR państw arabskich. Obecnie system Szyłka uznaje się za przestarzały (głównie ze względu na możliwości radaru), pomimo tego znajduje się jeszcze na uzbrojeniu około 30 krajów świata.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: ZSRR
  • Producent: ...
  • Typ pojazdu: samobieżne działo przeciwlotnicze
  • Załoga: 4 osoby
  • Prototypy: 1960 - 1961
  • Produkcja: 1964 - 1982
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 6500szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: 4 sprzężone armaty automatyczne AZP-23 kal. 23 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: brak
  • Silnik: wysokoprężny, W-6R o mocy 280 KM i turbina gazowa do napędu prądnic zasilających urządzenia pokładowe o mocy 280 KM
  • Skrzynia biegów: ...
  • ZSU-23-4 Szyłka SPAAG at the Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej in Warsaw (1)

    Egzemplarz muzealny jednego z polskich zestawów ZSU-23-4 "Szyłka"

    Pancerz: stalowy, spawany z płyt walcowanych, grubość: 9-15 mm
  • Długość: 6,49 m
  • Szerokość: 3,07 m
  • Wysokość: 2,64 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 20 500 - 21 500 kg (zależnie od wersji)
  • Prędkość maks.: 50 km/h (na szosie), 25km/h (w czasie strzelania)
  • Zasięg: 450 km (na szosie), 300km (w terenie)
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 08:54, lip 7, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki