FANDOM

Wojna cybernetyczna (ang. cyber-warfare) - potencjalne wykorzystanie komputerów, internetu i innych środków przechowywania lub rozprzestrzeniania informacji w celu przeprowadzania ataków w na systemy informatyczne wroga.

Wojnę cybernetyczną (której nie należy mylić z wojną informacyjną) od klasycznych wojen odróżnia środowisko pola walki - mają być nim systemy i sieci teleinformatyczne. Postuluje się, że w takiej wojnie strona atakująca przy minimalnych nakładach materialnych zdolna byłaby w znacznym stopniu sparaliżować kluczową infrastrukturę lub gospodarkę państwa przeciwnika - o ile ta oparta byłaby w wystarczająco wysokim stopniu na systemach komputerowych. Wojna cybernetyczna byłaby więc atakiem w dużym stopniu asymetrycznym, co pozwoliłoby na prowadzenie tego rodzaju wojen państwom słabszym przeciwko silniejszym.

Cele i metody prowadzenia atakówEdytuj

W ramach wojny cybernetycznej, napastnik może dążyć do realizacji rozmaitych celów strategicznych, od rozpowszechniania propagandy lub wywoływania paniki pośród ludności cywilnej, po trwałe uszkodzenie kluczowych elementów infrastruktury technologicznej (elektrownie, systemy komunikacyjne, itp). Ataki mogą też być narzędziem wywiadu technologicznego i pozyskiwania informacji.

W zależności od celu, ataki mogą wykorzystywać pełną gamę narzędzi: komputery zombie używane do ataków DDoS, exploity pozwalające na przejęcie kontroli nad systemami, metody socjotechniczne zmierzające do manipulacji ludźmi, itp. Ataki tego typu mogłyby osłabić lub uszkodzić systemy wykorzystywane przez siły zbrojne przeciwnika, co mogłoby doprowadzić do ich całkowitego odsłonięcia na polu walki w czasie wojny elektronicznej.

Dotychczasowe udokumentowane atakiEdytuj

  • Systemy informatyczne znajdujące się w USA zostały zaatakowane w 2003 przez hakerów z Rosji i Chin (tzw. Titan Rain i Moonlight Maze).
  • 17 maja 2007 miał miejsce atak cybernetyczny na Estonię. Parlament estoński, agendy rządowe, banki i media zostały zaatakowane przez hakerów, podejrzewanych pierwotnie o bycie na usługach rosyjskiego rządu. Przeprowadzone śledztwo wykazało jednak, że atak zainicjował 20-letni student z Estonii.
  • W połowie września 2009 roku, ABW udaremniła zorganizowany atak na kilka polskich serwerów rządowych, który pochodził ze strony rosyjskiej.
  • Wykryty w czerwcu 2010 roku robak Stuxnet był napisany do szpiegowania i przeprogramowywania instalacji przemysłowych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki