FANDOM

Winchester Model 1895 - karabin powtarzalny konstrukcji amerykańskiej produkowany od 1895 roku przez Winchester Repeating Arms Company.

1895-saddle-ring-carbine-jpeg-image-2400x502-pixels-scaled-79.jpg

Broń tą zaprojektował sam John Browning i był ostatnim modelem karabinu zaprojektowanym przez niego dla firmy Winchester. Tak jak wcześniejsze karabiny Winchestera, M1895 opierał się na nietypowym rozwiązaniu przeładowania broni, który nadawał jej wyjątkową jak na tamte czasy szybkostrzelność. Gew98 mógł oddać około 10 strzałów na minutę, a Winchester do 56. Dodatkowo karabin opierał się na prochu bezdymnym, nie na prochu czarnym, tak jak wcześniejszy M1886. Kolejnym plusem jest to, że strzelec nie musiał spuszczać oczu z celownika podczas przeładowania. Był jednak podatny na zabrudzenia i nieprzystosowany do prowadzenia ognia z pozycji leżącej.

Karabin z 1895 miał o wiele większa siłę niż wcześniejsze konstrukcje. Miał też jako pierwszy z nich magazynekpudełkowy, nie rurowy, który miał tendencję do eksplozji. Broń produkowano w wielu kalibrach, w zależności od zamówień. Standardowa produkcja opierała się jednak na kalibrach .35 i .405 Winchestera. Broń szybko uzyskała dobrą renomę wśród myśliwych, szczególnie tych, którzy polowali na duże zwierzęta. Szybko pojawiły się zamówienia dla wojska. W Armii USA używała ich głównie kawaleria oraz Narodowe Stowarzyszenie Strzeleckie Armii USA. W roku 1898, właśnie na ten cel zamówiono 10.000 sztuk. W latach 1915 - 16, z powodu nie domagań w produkcji karabinu Mosin, zamówienie złożyło Cesarstwo Rosji. Było ono duże, gdyż opiewało na 293.816 sztuk broni dostosowanej do kalibru amunicji rosyjskiej, czyli 7,62 mm (7,62x54R). Broń rosyjską przystosowano do tego samego typu paska z nabojami jak Mosina. Po 1903 roku karabin został jednak zastąpiony w Armii przez Springfield'a. Całkowitą produkcję tego karabinu określa się na 426.754 sztuki. Żołnierze Carskiej Rosji w Finlandii używali karabinu Winchestera obok innych typów broni, między innymi wspomnianego wcześniej Mosina. Służył on po obu stronach podczas Rewolucji Październikowej w 1917 roku w Rosji. Ceniono go za świetną jakość wykonania, jednak małe ilości i niezwykły mechanizm zdecydowały o tym, że przesunięto go do służby rezerwowej. Rewolucję przetrwało zaledwie 4.000 Winchesterów. Podczas Wojny Zimowej w 1939 roku Finowie odkurzyli zapasy tej broni z magazynów i przekazali do jednostek artylerii i jednostek pomocniczych wewnątrz kraju. W latach 50-tych 400 karabinów sprzedano na rynek cywilny.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń M1895
Państwo USA
Producent Winchester Repeating Arms Company
Projektant John Browning
Rodzaj Karabin powtarzalny
Prototypy 1895
Produkcja seryjna 1895 - nadal
Kaliber m.in: Nabój .35 Winchester, Nabój .405 Winchester
Długość (mm) 1100 - 1160
Masa (kg) 4,1
Pojemność magazynka 5
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 56

Więcej z Fandomu

Losowa wiki