FANDOM

Socjalistyczna Republika Wietnamu (SRW) - socjalistyczne państwo w Azji Południowo-Wschodniej na Płw. Indochińskim położone nad Morzem Południowochińskim.

Coat of arms of Vietnam.svg

Godło Socjalistycznej Republiki Wietnamu.

Flag of Vietnam.svg

Flaga Socjalistycznej Republiki Wietnamu

Wietnam graniczy od północy z Chińską Republiką Ludową (CHRL), natomiast od zachodu z Laotańską Republiką Ludowo-Demokratyczną (LRLD) i Kambodżą. Południową i wschodnią część kraju stanowi pobrzeże Morza Południowochińskiego. Wietnam podzielony jest na 58 prowincji, które dzielą się na dystrykty, miasta prowincjonalne oraz miasta. Obok prowincji w Wietnamie istnieje 5 kontrolowanych centralnie miast wydzielonych o statusie równym prowincji.

Historia:

Socjalistyczna Republika Wietnamu (SRW) powstała w 1976 roku z połączenia dwóch przedzielonych wcześniej linią demarkacyjną wzdłuż 17. równoleżnika i będących w stanie wojny państw wietnamskich: znajdującej się na północy socjalistycznej Demokratycznej Republiki Wietnamu (DRW) oraz znajdującej się na południu niesocjalistycznej Republiki Wietnamu (RW). Na socjalistyczny ustrój polityczny nowego zjednoczonego kraju wpłynęło zwycięstwo w wojnie wietnamskiej Wietnamu Północnego (DRW) wspieranego przez ZSRR i Chiny (CHRL) nad Wietnamem Południowym (RW) wspieranym i kontrolowanym przez wojska USAW latach 1977 - 1978 stosunki Wietnamu z CHRL uległy pogorszeniu. Główną przyczyną było współzawodnictwo o dominację polityczną w Indochinach, a także zbliżenie Hanoi z Moskwą, którą Pekin uznawał za głównego wroga. Po interwencji Wietnamu w Kambodży, w wyniku której upadł reżim Czerwonych Khmerów (wojna kambodżańsko - wietnamska), Chiny dokonały inwazji, wywołując wojnę chińsko - wietnamską. Od 1986 roku nastąpiło stopniowe odchodzenie od polityki konfrontacji. W 1995 roku Wietnam nawiązał stosunki dyplomatyczne z USA, wstąpił do ASEAN i WTO oraz znormalizował stosunki z CHRL. Obecnie Wietnam jest jednym z prężniej rozwijających się krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Geografia:

Wietnam ze względu na znacznie rozciągnięty w kierunku południkowym kształt terytorium i specyficzne ukształtowanie terenu wyróżnia się kilkoma strefami klimatycznymi i ma dość zróżnicowaną rzeźbę terenu. 30% powierzchni kraju stanowią góry, a 45% wyżyny. Resztę powierzchni kraju stanowią nizinne obszary nadbrzeżne. Obszary nisko położone zajmują 25% powierzchni kraju.Na północnym zachodzie, w strefie przygranicznej z Laosem i Chinami, ciągną się łańcuchy górskie. Są to Sip Song Chau Thai i Hoang Lien Son z najwyższym szczytem kraju Phan Xi Pang (3 143 m n.p.m.). W środkowej i południowej części kraju ciągną się na długości około 1200 km Góry Annamskie. Niziny ciągną się wąskim pasem wzdłuż wybrzeża, zwłaszcza wzdłuż wybrzeży Zatoki Tonkińskiej.

Wietnam leży w strefie dwóch pasów klimatycznych. Północna cześć kraju znajduje się w strefie klimatu zwrotnikowego, a południowa część w strefie klimatu równikowego. Wspólną cechą tych dwóch stref klimatycznych w tym państwie jest sezonowość monsunowa. Efektem tego są m.in. sezonowe wiatry, które przynoszą okresowe opady deszczu, poza monsunami. Charakterystycznymi cechami klimatu są: duża wilgotność, stosunkowo duże opady, zwłaszcza na południu i na stokach dowietrznych, a także sezonowo występujące huraganyWietnam pokrywa gęsta sieć rzek, zasilana przez deszcze monsunowe. Rzeki charakteryzują się dużymi wahaniami wodostanów, przekraczającymi 10 metrów. Fakt ten sprawia, że w wyniku gwałtownych przyborów wody w kraju występują powodzie, mające miejsce szczególnie w deltach rzek. W górach rzeki płyną w głębokich dolinach, tworząc liczne wodospadyGłówną rzeką kraju jest Rzeka Czerwona, płynąca z Chin i przecinająca Wietnam na długości 470 km.

Gospodarka:

Wietnam jest drugim państwem na świecie (po Brazylii) pod względem uprawy kawy. Słynie także z upraw ryżu, herbaty, ananasów i tytoniu. Posiada rozwinięty przemysł hutniczy, maszynowy, chemiczny, cementowy, obuwniczy oraz odzieżowy. 3 lutego 1994 roku USA zniosły embargo handlowe co wpłynęło pozytywnie na wzrost produkcji i eksportu wietnamskiego na rynkach światowych.

Socjalistyczna Republika Wietnamu jest członkiem organizacji międzynarodowych: Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Prezydent Wietnamu

Prezydent socjalistycznej Republiki Wietnamu Truong Tan Sang

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: wietnamski
  • Stolica: Hanoi
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Truong Tan Sang
  • Powierzchnia: 332 600 km² (68. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: ponad 91 519 289 (14. miejsce na świecie) - 2013 rok
  • Jednostka monetarna: Dong

Partie polityczne:

  • Komunistyczna Partia Wietnamu (DCV)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Armia Socjalistycznej Republiki Wietnamu (Wietnamska Armia Ludowa) jest 10-tą pod względem wielkości armią świata i liczy 484 tys. żołnierzy oraz 5 mln przeszkolonych rezerwistów. Składają się na nią siły lądowe, siły powietrzne oraz marynarka wojenna. Służba w Wietnamskiej Armii Ludowej jest obowiązkowa dla mężczyzn po 18 roku życia, kobiety mogą wstępować do wojska dobrowolnie.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Wietnamu:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:46, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki