Fandom

Wiki Uzbrojenie

Wielkokalibrowy karabin maszynowy

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij

Wielkokalibrowy karabin maszynowy (wkm) - karabin maszynowy o kalibrze większym od standardowego (ponad 8 mm).

NSW.jpg

Wkm NSW

W Polsce określane też były jako najcięższe karabinany maszynowe (nkm). Najpowszechniejszym kalibrem wkm jest 12,7 mm (0.50 cala), spotykane są też 13,2 mm, 14,5 mm, 15 mm, 20 mm.

Początek wielokalibrowym karabinom maszynowym dały francuskie próby skonstruowania w okresie I wojny światowej broni zdolnej zwalczać nieprzyjacielskie sterowce. W tym celu zaadaptowali oni nabój od karabinu Grass Mle 1874 kal. 11 mm. Pierwszymi wukaemami były przystosowane do tego naboju karabiny maszynowe typu Hotchkiss Mle 14 i Vickers wz. 09. Wkm-y rozwinęły się następnie jako broń pokładowa samolotów i pojazdów oraz broń przeciwlotnicza.

Najpopularniejsze konstrukcje wielokalibrowych karabinów maszynowych to Browning M2 i M2HB (USA) zwany "pięćdziesiątką" oraz DSzK (ZSRR) - oba kalibru 12,7 mm, używane w okresie II wojny światowej. Różne odmiany M2HB są używane nadal, natomiast DSzK został zastąpiony w większości armii przez wkm NSW (choć miejscami nadal jest w użyciu).

Zobacz:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki