FANDOM

Webley Mars - pistolet samopowtarzalny konstrukcji angielskiej skonstruowany przez Hugh Gabbet-Fairfaxa.

Webley-mars

Hugh Gabbet-Fairfax w latach 1895-1890 opatentował kilka pistoletów samopowtarzalnych. W 1898 roku próbował zainteresować swoimi konstrukcjami brytyjską firmę Webley & Scott, ale ta początkowo nie wyraziła zainteresowania. Ostatecznie Webley wyprodukował kilkadziesiąt pistoletów Gabbet-Fairfaxa na zamówienie konstruktora.

W latach 1901-1903 pistolety Mars były testowane przez armię brytyjską, ale ostatecznie zdecydowała się ona pozostawić w uzbrojeniu rewolwery. Hugh Gabbet-Fairfax uznał że przyczyną odrzucenia jego konstrukcji jest zbyt duży odrzut i częste zacięcia. Dlatego w 1902 roku opracował nową wersję swojego pistoletu zasilaną słabszą amunicją.

Nowy model Marsa także nie wzbudził zainteresowania armii, a Gabbet-Fairfax który zaciągnął na rozwój swojego pistoletu duże pożyczki zbankrutował. W latach 1904-1907 ponownie próbował uruchomić produkcję udoskonalonego modelu Marsa, ale także ta próba zakończyła się fiaskiem. Webley Mars był bronią samopowtarzalną. Zasada działania oparta o krótki odrzut lufyZamek ryglowany przez obrót (cztery rygle). Mechanizm uderzeniowy kurkowy, bez samonapinania. Mars był zasilany ze stałegomagazynka pudełkowego o pojemności 7 naboiLufa gwintowana, posiadała siedem bruzd prawoskrętnych.Przyrządy celownicze mechaniczne, stałe (muszka i szczerbinka).

Łącznie wyprodukowano ok. 70 egzemplarzy pistoletu Mars w kalibrach .45 Mars Short (11,43 × 20 mm) i .38 Mars (9 × 16 mm).

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Webley-Mars
Państwo Wielka Brytania
Producent Webley & Scott
Projektant Hugh Gabbet-Fairfax
Rodzaj Pistolet
Prototypy lata 90 XX wieku
Produkcja seryjna 1897 - 1905
Kaliber Nabój .45 Mars Short, nabój .38 Mars
Długość (mm) 311
Masa (kg) 1,36
Pojemność magazynka 7
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 1250 - 1750

Użytkownicy:Edytuj