FANDOM

Walther P99 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji niemieckiej, produkowany na licencji w Polsce przez Fabrykę Broni - Łucznik Radom Sp. z o. o.

300px-Walther P99 9x19mm

W latach 80-tych XX wieku podstawowym problemem przedsiębiorstwa Walther był brak w ofercie nowoczesnego pełnowymiarowego pistoletu samopowtarzalnego. Opracowany jeszcze przed wojną Walther P38 był już konstrukcją przestarzałą, nowy P4 był pistoletem kompaktowym, a opracowany w drugiej połowie lat 80-tych pistolet P88 z powodu wysokiej ceny okazał się kompletną porażką rynkową.

4 stycznia 1994 roku rozpoczęto prace nad nowym pistoletem samopowtarzalnym. Nowy pistolet był pierwszym od kilkudziesięciu lat pistoletem Walthera z bezkurkowym mechanizmem uderzeniowym. Pierwsza prezentacja prototypu nowego pistoletu oznaczonego jako HLP (Hammerless Pistol – ang. pistolet bezkurkowy) miała miejsce podczas targów IWA w 1995 roku.

Pistolet P99 został wyposażony w oryginalną odmianę mechanizmu spustowego nazwaną przez producenta Anti-Stress. Z wcześniej przeprowadzonych badań wynikało, że w stresie częste są przypadki mimowolnego ściągnięcia spustu o kilka milimetrów, co może spowodować przypadkowe oddanie strzału. Problem ten rozwiązuje zastosowanie spustu o długiej drodze, ale wtedy problemem jest trudność oddania kolejnych strzałów w krótkich odstępach czasu ze względu na długi skok języka spustowego. Zastosowany w P99 mechanizm spustowy ma długą drogę przy pierwszym ściągnięciu (14 mm), ale przy następnych strzałach spada ona do 5 mm. Inną oryginalną cechą P99 było zastosowanie wymiennych paneli tylnej części chwytu pistoletowego, co umożliwiało dostosowanie obwodu chwytu do wielkości dłoni strzelającego.

Produkcja nowego pistoletu została uruchomiona w październiku 1996 roku. Pierwsza wersja miała kaliber 9 mm Parabellum, ale już w styczniu 1997 rozpoczęto produkcję wersji kalibru .40 S&W.

W 1997 roku pojawiły się dwie nowe wersje P99 różniące się konstrukcją mechanizmu spustowego: z mechanizmem spustowym z wyłącznym częściowym samonapinaniem (P99 QA) oraz z mechanizmem spustowym tylko podwójnego działania (P990). W związku z wprowadzeniem tych wersji oznaczenie pierwszej wersji z mechanizmem spustowym SA/DA zmieniono na P99 AS (Anti-Stress).

Nowy pistolet szybko okazał się rynkowym sukcesem. Został przyjęty do uzbrojenia policji w kilku niemieckich krajach związkowych. Od 2001 roku został przyjęty także do uzbrojenia polskiej policji, a jego produkcję uruchomiono w Zakładach Mechanicznych "Łucznik" (obecnie Fabryka Broni Łucznik - Radom). Pistolety produkowane w Polsce różnią się technologią wykonania niektórych części, np. lufa kuta jest na zimno.

Na przełomie lat 2003/2004 miała miejsce modernizacja w wyniku której umieszczoną pod lufą szynę przeznaczoną do montażu akcesoriów skonstruowaną w przedsiębiorstwie Walther zastąpiono nową zgodną ze standardem Picatinny, zwiększono powierzchnię rowkowanej części zamka (ułatwiającą przeładowanie) oraz poprawiono konstrukcję mechanizmu spustowego co miało poprawić charakterystyki jego pracy. Zmieniono także przyrządy celownicze (z wykonanych z tworzywa sztucznego na metalowe, policjanci skarżyli się, że ulegają one deformacji podczas pracy w terenie).

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Niemcy (NRF)
  • Producent: Carl Walther Waffenfabrik
  • Typ broni: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: 1994 -1996
  • Produkcja: 1996 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 19 mm Parabellum
  • Pojemność magazynka: 15 -16 szt.
  • Długość: 180 mm
  • Szerokość: 32 mm
  • Wysokość: 137 mm

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki