FANDOM

Walther P38 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji niemieckiej z okresu przed II wojną światową. Skonstruowany przez Fritza Walthera i produkowany w latach 1938-2004.

Walther P38

Walther P38

Jeszcze przed odrzuceniem w 1935 roku przez III Rzeszę Niemiecką ograniczeń traktatu wersalskiego, prowadzono prace nad nowym pistoletem, który miał zastąpić drogi i skomplikowany w produkcji pistolet P08 Parabellum. Prace prowadzono w ścisłej tajemnicy w firmie Walther. Pierwszą propozycją Walthera był Walther PP w wersji kalibru 9 x 17 mm Short, ale został odrzucony, ponieważ Reichswehra żądała broni kalibru 9 x 19 mm. Następną propozycją był MP będący powiększonym Waltherem PP. W 1934 roku powstał zbudowany od podstaw pistolet MP III. Testy wykazały, że zamek obejmujący lufę tylko przy pomocy dwóch niepołączonych ramion ma niską trwałość, w następnym prototypie oznaczonym jako MP IV oba ramiona połączono mostkiem. Wyniki prototypu MP IV były na tyle dobre, że Fritz Walther zdecydował o wyprodukowaniu krótkiej serii informacyjnej tego pistoletu. Wyprodukowane egzemplarze oznaczono jako AP (Armeepistole). Kilka egzemplarzy AP zostało przekazanych do testów armii. Testy wypadły pomyślnie, ale testujący pistolet postulowali przywrócenie kurka zewnętrznego. W efekcie powstał prototyp MP V z kurkiem zewnętrznym i nowym zamkiem o pogrubionych ściankach. Nie czekając na decyzje armii niemieckiej, który kurek jest lepszy Walther rozpoczął produkcje eryjną pistoletu pod oznaczeniem HP (Heerepistole). Seryjne egzemplarze różniły się od MP V wprowadzeniem samoczynnej blokady iglicy, zabezpieczającej broń przed wystrzałem w przypadku uderzenia w zwolniony kurek.

Pierwszym kupcem była armia szwedzka, która wprowadziła do uzbrojenia Walthera HP jako Pistol m/39. Szwedzi otrzymali tylko 1500 z zamówionych 11 000 pistoletów. Dalsze dostawy zostały wstrzymane po przyjęciu HP do uzbrojenia Wehrmachtu jako P38. Pomimo wprowadzenia pistoletu do uzbrojenia do kwietnia
Walther P38 2
1940 roku zakupione pistolety były magazynowane i nie dostarczano ich jednostkom wojskowym. Produkcja P38 rozwijała się tak szybko, że rozpoczęto ją w konkurencyjnych zakładach Mauser i Spreewerke. Po zajęciu zakładów Mausera w Oberndorfie przez Francuzów produkcję P38 kontynuowano, tym razem dla armii i policji francuskiej. Do maja 1946, kiedy produkcję wstrzymano, wyprodukowano 65 755 pistoletów. Zakłady Spreewerke zostały zajęte przez Rosjan, one także kontynuowały produkcję Waltherów po wojnie (dla Milicji NRD). Zakłady Walthera w Zella-Mehlis zostały zajęte przez Amerykanów. Ponieważ Turyngia znalazła się w radzieckiej strefie okupacyjnej, Amerykanie wkrótce się wycofali. Rosjanie wyposażenie zakładów wywieźli do ZSRR, a budynki wysadzili.

Po wojnie Fritz Walther przedostał się do zachodniej części Niemiec, gdzie otworzył fabrykę mechanicznych kalkulatorów, która później zaczeła remontować broń strzelecką. W tej właśnie fabryce rozpoczęto na nowo produkować P38, na rynek cywilny i dla Bundeswehry gdzie pistolet otrzymał oznaczenie P1. W 1963 roku rozpoczęto licencyjną produkcję we francuskich zakładach Manurhin (pod oznaczeniem P1). Pistolety produkowano na potrzeby rynków, na których nie mogły być sprzedawane pistolety niemieckie (np. dla policji Berlina Zachodniego). Produkcję Walthera P38 zakończono pod koniec 2004 roku.

Pistolet działa na zasadzie krótkiego odrzutu lufy. Ryglowany za pomocą niesymetrycznego pionowego wahliwego rygla umieszczonego pod lufą. Zasilany jest z jednorzędowego magazynka pudełkowego o pojemności 8 nabojów, miał ponadto wskaźnik obecności naboi w komorze. Mechanizm uderzeniowy kurkowy z kurkiem obrotowym odkrytym. Posiadał mechanizm spustowy z samonapinaniem (DA) oraz nastawny bezpiecznik skrzydełkowy, zabezpieczający przed przypadkowym strzałem i wewnętrzny bezpiecznik samoczynny, uniemożliwiający oddanie strzału przy niecałkowitym zaryglowaniu przewodu lufy. Celownik stały na 50 m.
Walther p38 hp contrat suedois cal 9-1

InformacjeEdytuj

Wersje:Edytuj

  • Najwcześniejsza wersja P38 oferowana armii niemieckiej, posiadała kurek zakryty
  • P1 - Powojenna wersja, już dla bundeswehry. Aluminiowy szkielet zamiast stalowego
  • P4 - Powojenna policyjna wersja P38, z aluminiowym szkieletem, lufą skróconą o 1 cal i zmodyfikowanym systemem zabezpieczeń (m.in. automatyczną blokadę iglicy, często spotykaną w pistoletach podwójnego działania)
  • P38K - Skrócona wersja P38, wystawała tylko końcówka lufy, muszkę przeniesiono na zamek.

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 19 kwiecień 2014 15:58

Więcej z Fandomu

Losowa wiki