FANDOM

WR-40 Langusta - polowa wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych konstrukcji polskiej. Gruntowna modernizacja wyrzutni BM-21 Grad.
3

Wyrzutnia rakietowa WR-40 Langusta

Wyrzutnia WR-40 Langusta jest produkowana w Centrum Produkcji Wojskowej HSW w Stalowej Woli. Według stanu na styczeń 2010 roku Polskie Siły Zbrojne posiadały 19 sztuk wyrzutni, znajdujących się na wyposażeniu 5 pułku artylerii w Sulechowie (18szt.) oraz Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu (1szt.). Łącznie polska armia zamówiła 75 sztuk wyrzutni WR-40. Po dostarczeniu ostatniej kolejne wyrzutnie nie będą zamawiane. Obecnie w 2018 roku osiągnięto docelową liczbę wyrzutni.

I-i09-10-041langusty1

Ogniowa próba poligonowa wyrzutni WR-40 Langusta

Modernizacja wyrzutni WR-40 Langusta w stosunku do radzieckiego pierwowzoru polega na zastąpieniu trzyosiowego podwozia ciężarówki Ural-375D trzyosiowym podwoziem polskiej ciężarówki Jelcz P662D.35 na którym zamontowano niezmienioną 40-prowadnicową wyrzutnię rakiet wyposażoną we współczesną elektronikę i systemy naprowadzania. Dzięki zastosowaniu nowego i większego podwozia wraz z większą kabiną zwiększyła się przestrzeń pojazdu, co umożliwiło pomieszczenie w jednym samochodzie całej obsługi wyrzutni. Natomiast dzięki opracowaniu nowych pocisków rakietowych Feniks-Z napędzanych nowoczesnym paliwem rakietowym donośność wyrzutni zwiększyła się niemal dwukrotnie z 20 400 m w radzieckim pierwowzorze do 40 000 m w wyrzutni WR-40. Pociski te są produkowane we współpracy z francuskim przedsiębiorstwem w Zakładach Produkcji Specjalnej w Bolechowie. Pojazd bazowy wyrzutni ciężarówka Jelcz P622D.35 posiada sześcioosobową kabinę załogi wyposażoną w ochronę balistyczną w postaci opancerzenia poziomu 1 STANAG 4569 oraz system filtrowentylacji pozwalający operować na terenie skażonym bronią masowego rażenia (ABC). Wyrzutnia ponadto wyposażona jest w terminal pojazdowy DD9620T, urządzenia nawigacyjne Talin 5000, radiostację UKF RRC-9311 AP oraz system łączności wewnętrznej FONET wszystkie one składają się na System Kierowania Ogniem.
Langusta

Wyrzutnie WR-40 w położeniu marszowym

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: Huta Stalowa Wola
  • Typ pojazdu: polowa wyrzutnia rakietowa
  • Załoga: 6 osób
  • Prototypy: ...
  • Produkcja: 2007 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 75szt. (stan na 2018 rok)

Dane techniczne:

Pojazdu:

  • Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem, 6-cylindrowy Iveco Cursor 8 o mocy 350KM
  • Skrzynia biegów: 16-biegowa, manualna
  • Długość: 8,60 m
  • Szerokość: 2,54 m
  • Wysokość: 2,74 m
  • Prześwit: 0,41 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 17 100 kg
    Langusta na poligonie

    Wyrzutnie WR-40 w czasie ćwiczeń poligonowych

  • Prędkość maks.: 85 km/h
  • Zasięg: 750 km
  • Zapas paliwa: ...

Wyrzutni:

  • Kaliber: 122 mm
  • Liczba prowadnic: 40
  • Donośność: 42 000 m
  • Powierzchnia rażenia: 145 m²
  • Kąt podniesienia: 0 - 55°
  • Czas przejścia do gotowości bojowej: 3,5 min.
  • Czas oddania pełnej salwy: 20 s

Użytkownicy:

Film ukazujący możliwości wyrzutni:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 20:31, maj 23, 2013 (UTC)IljinM.