FANDOM

WIST-94 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji polskiej.
Wist94L 1

WIST-94

Zlecenie na opracowanie pistoletu zasilanego nabojem 9 x 19 mm Parabellum ogłosiło polskie MON na początku 1992 roku. Zadaniem zajął się zespół składający się z Wiesława Starka, który był kierownikiem zespołu, oraz Stefana Tkaczyka. Dołączyli do nich Wiesław Stępniak oraz Aleksander Wójtowicz - wszyscy z WITU. Praca pod kryptonimem "Piryt" zaowocowały dwoma prototypami (patent nr 171870), niestety kłopoty finansowe spowodowały przerwanie badań. Dzięki pomocy łódzkiej firmy "Prexer" prace mogły być kontynuowane i wreszcie w 1994 roku opracowany został WIST. Konkurentem WISTa był MAG-95. W 1997 roku przeprowadzono badania eksploatacyjno-wojskowe. WIST okazał się konstrukcją na tyle udaną, że od 1998 roku jest wprowadzany do uzbrojenia Wojska Polskiego. Szef Sztabu Generalnego WP rozkazem nr 68 z dnia 23 marca 1999 r. wprowadził na wyposażenie Sił Zbrojnych RP pistolet WIST. Obecnie nie jest zamawiany przez WP. Producentem jest PIW Wifama - Prexer Sp. z o.o.
Wist94 1998

Pistolet WIST-94

Pistolet działa na zasadzie krótkiego odrzutu lufy - mechanizm ryglowy funkcjonuje na zasadzie przekoszenia w pionie. Połączenie lufy z zamkiem w położeniu zaryglowanym zapewniają dwa występy ryglowe wchodzące w wyżłobienia w zamku. Samonastawny bezpiecznik wewnętrzny zawiera sterowane spustem blokady iglicy oraz zaczepy szyny spustowej. Dodatkowym zabezpieczeniem jest mechanizm spustowy z samonapinaniem iglicy typu Double Action Only, ze wstępnie napinaną - podczas odrzutu zamka - sprężyną igliczną. Pistolet wyposażono ponadto w mechanizm uderzeniowy typu iglicznego, chwyt z tworzywa itamidowego, zatrzask zamkowy.W pistolecie zastosowano wskaźnik obecności naboju w komorze nabojowej, będący oddzielnym elementem broni. Po wystrzeleniu ostatniego naboju z magazynka zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu na zaczepie zamka. Lufa ma przekrój poligonalny (sześciokąt foremny). WIST posiada stałe przyrządy celownicze z naniesionymi dwiema plamkami i obwódką na szczerbince oraz plamką na muszce, które pozwalają na prowadzenie celnego ognia do 50 m.Magazynek dwurzędowy mieści 16 naboi. Od 2010 roku wszystkie pistolety są modernizowane i wyposażane w nowy szkielet z podlufową szyną montażową, w celu poprawienia niezawodności powiększono także okno do wyrzucania łusek oraz zmieniono system ryglowania zamka.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: PIW Wifama - Prexer Sp. z o.o.
  • Typ broni: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: 1994
  • Produkcja: ? - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 25 000szt. (stan na 2008 rok)

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 19 mm Parabellum
  • Pojemność magazynka: 16 szt.
  • Długość: 190 mm
  • Szerokość: 33 mm
  • Wysokość: 135 mm
  • Masa całkowita: ...
  • Zasięg skuteczny: 50 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 360 m/s

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki