FANDOM

WB FlyEye (latające oko) - bezzałogowy aparat latający (UAV) konstrukcji polskiej produkowany przez firmę WB Electronics będącej częścią WB Group.
Flyeye.preview

FlyEye

FlyEye to najpopularniejszy polski mini bsl skonstruowany przez WB Electronics i Flytronic z Gliwic. Swoją premiere bezzałogowiec miał na targach Eurosatory 2010 w Paryżu.

W październiku 2010 roku FlyEye został użyty w czasie poszukiwań zaginionego dziecka w rejonie Augustowa.

W tym samym czasie Jednostka Wojskowa Nil ogłosiła przetarg na dostawę dwóch bezzałogowców. Przetarg wygrał właśnie WB FlyEye, czyniąc z JW NIL pierwszego wojskowego użytkownika tego bezzałogowca. Wersja dla JW NIL w odróżnieniu od standardowej posiada m.in zmieniony kształt usterzenia zastępując klasyczny układ, układem w kształcie litery T, modyfikacji uległ kształt skrzydeł, zwiększono ich powierzchnie i cięciwę. WB FlyEye to pierwszy bezzałogowiec w pełni zaprojektowany i produkowany w kraju. 

Obecnie Jednostka Wojskowa Nil wykorzystuje bezzałogowce FlyEye w Afganistanie.

13 Lutego 2013 Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zamówiły 12 bezzałogowców. Dziewięć z nich ma trafić do Wojsk Specjalnych - Jednostki Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych, a trzy do Wojsk Lądowych - Dywizjonu Rozpoznania Powietrznego 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz do jednostek Wojsk Rakietowych i Artylerii. Nowe aparaty mają zostać dostarczone do 15 listopada 2013 roku. 
Yourfile

FlyEye w trakcie startu

WB Electronics prowadzi także kampanie promocyjną swojego produktu. Jest on prezentowany na wielu targach i proponowany wielu państwom. Obecnie FlyEye jest testowany w Kazachstanie i nieoficjalnie został umieszczony w czołówce na przyszły bezzałogowiec dla Sił Powietrznych tego kraju.

FlyEye jest kompozytowym, wolnonośnym górnopłatem. UAV startuje z ręki, nie potrzebując dodatkowego urządzenia wspomagającego start. Dzięki stromotorowemu startowi konstrukcja może być wyrzucana w powietrze z bardzo małych, ograniczonych powierzchni, terenów zurbanizowanych, leśnych polan. Z przodu bezzałogowca znajduje się składane śmigło, dlatego głowica oraz ładunek użyteczny umieszczone są pod kadłubem w rejonie środka ciężkości. Lot samolotu może być kontrolowany ręcznie przez stanowisko kontroli (na odległość maks. 30 km) lub wykonywać automatycznie wcześniej zaprogramowaną trase. z możliwością jej ręcznego korygowania w trakcie lotu. Lot FlyEye'a jest stosunkowo cichy ze względu na to że samolot przez większość lotu szybuje i posiada elektryczny silnik. Tuż przed lądowaniem podkadłubowa sekcja z głowicą obserwacyjną odrzucana jest kilkanaście metrów nad ziemią i bezpiecznie opada na spadochronie. Reszta aparatu ląduje samodzielnie ślizgiem w zadanym miejscu.
GFlyEye flight4

InformacjeEdytuj

Dane postawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: WB Electronics
  • Typ: UAV
  • Załoga: 0 osób
  • Produkcja: ...

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: elektryczny
  • Rozpiętość: 3,6 m
  • Długość kadłuba: 1,9 m
  • Wysokość: ...
  • Powierzchnia nośna: ...
  • Masa własna: 7 kg
  • Masa całkowita: 11 kg
  • Prędkość maks: 170 km/h
  • Prędkość min: ...
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 4 000 m
  • Zasięg: 50 km
  • Uzbrojenie: ...

Użytkownicy:Edytuj

  • Polska (RP) (Jednostka Wojskowa NIL, Wojska Lądowe, ratownicy)

Użytkownik:Dominikier35 15 Lipiec 2013 13:29

Więcej z Fandomu

Losowa wiki