FANDOM

424px-Stemma araldico e distintivo dello Stato Maggiore Difesa.svg.png
Włoskie Siły Zbrojne - wojsko Republiki Włoskiej. Ich podstawowym zadaniem jest obrona Włoch przed zewnętrzną agresją. Włochy należą do NATO. Zwierzchnikiem Włoskich Sił Zbrojnych jest Prezydent Włoch. Wojsko we Włoszech jest zawodowe. Kraj ten jest na siódmym miejscu na świecie, jeśli chodzi o wydatki na armię.

Włoskie Siły Zbrojne działają na podstawie artykułów 11. i 52. konstytucji Włoch.

PodziałEdytuj

Włoska armia dzieli się na cztery rodzaje sił zbrojnych:

Wojska LądoweEdytuj

W Esercito Italiano służyło w 2004 ok. 115 tysięcy zawodowych żołnierzy. W swym wyposażeniu ma kilka tysięcy wozów bojowych i 484 statków powietrznych (helikopterów i samolotów).

Marynarka WojennaEdytuj

Marina Militare utworzona w 1946 z przekształcenia Regia Marina. Służy w niej około 35 tysięcy ludzi, a w swej flocie ma każdy rodzaj okrętów, w tym lotniskowce. W jej skład wchodzi także włoska piechota morska San Marco Regiment i Straż Przybrzeżna.

LotnictwoEdytuj

Aeronautica Militare ma 585 samolotów i 114 helikopterów.

Karabinierzy i Włoska Policja FinansowaEdytuj

Korpus Karabinierów (wł. Arma dei Carabinieri) odpowiada żandarmerii wojskowej. Służy w nim 110 tysięcy ludzi. Wykonuje zadania związane z ochroną porządku i prawa, także w miastach. Karabinierzy ochraniają włoskiego Ministra Obrony, wysokich dowódców wojskowych, jednostki wojskowe, urzędy i ambasady. Jej jednostki są także wykorzystywane w walce z mafią i terroryzmem. Jako żandarmeria wojskowa karabinierzy walczyli we wszystkich konfliktach zbrojnych, w których wzięły udział Włochy.

Policja Finansowa to żandarmeria wojskowa podporządkowana Ministrowi Finansów. Jej zadaniem jest zapobieganie i walka z przestępczością zorganizowaną i mafią, handlem narkotykami, praniem brudnych pieniędzy, nielegalnym przekraczaniem granicy, utrzymywaniem porządku publicznego, pobieraniem cła i obroną włoskich granic. Służy w niej 68 tysięcy funkcjonariuszy, posiada także ponad 600 łodzi i statków oraz 100 samolotów patrolujących wody terytorialne Włoch.

HistoriaEdytuj

Początki włoskiej armii to zjednoczenie Włoch. Włochy wzięły udział w obu wojnach światowych. Po II wojnie światowej włoska armia brała udział w misjach ONZ. Po 11 września 2001 Włochy aktywnie włączyły się w wojnę z terroryzmem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki