FANDOM

Volkswagen Iltis - samochód terenowy konstrukcji niemieckiej.

VW iltis

VW Iltis

Samochód Iltis był produkowany w latach 1978-1988 przez koncern Volkswagen dla niemieckiej Bundeswehry i na eksport. Był również produkowany na licencji w Kanadzie przez firmę Bombardier dla Sił Zbrojnych Kanady oraz Belgii.

We wczesnym okresie swego istnienia, w 1956 roku Bundeswehra posiadała na swoim wyposażeniu lekkie czterokołowe samochody ciężarowe z napędem na wszystkie koła DKW Munga. We współpracy z Francją i Włochami w 1962 roku rozpoczęto prace nad ich następcą, który otrzymał wstępne oznaczenie Europa-Jeep. Jednak po wycofaniu się w 1972 roku strony francuskiej, cały projekt upadł w okresie 1975-1976. Tymczasem potrzeba zastąpienia używanych od przeszło dwudziestu lat samochodów Munga stawała się coraz bardziej nagląca. Dlatego też dwa niemieckie przedsiębiorstwa Volkswagen oraz Daimler-Benz otrzymały zlecenie opracowania prototypów nowego samochodu terenowego z napędem 4x4, o ładowności 500 kg. Już w 1977 roku przetarg rozstrzygnął się na korzyść Volkswagena, który w celu zaoszczędzenia kosztów zastosował w pojeździe masowo produkowany seryjny silnik. Produkcję nowego samochodu terenowego uruchomiono w 1978 roku w zakładach Audi w Ingolstad które należą do Volkswagena.

Iltis

VW Iltis w wersji rozpoznawczej

Samochody VW Iltis brały udział w misjach pokojowych ONZ na bałkanach. Cechą charakterystyczną samochodu jest długa, pochyła pokrywa komory silnika. Od góry Iltis osłonięty jest brezentową opończą, którą można zdjąć, np. w celu przewiezienia większych ładunków. Do jazdy po drogach Iltis wykorzystuje cztery biegi do przodu i napęd jedynie na tylne koła. W terenie może korzystać również z napędu na przednie koła oraz specjalnego piątego biegu terenowego. Przyspieszenie samochodu od 0 do 100 km/h wynosi 21 sekund. Stalowa karoseria połączona jest śrubami z ramą podwozia, i jest na tyle obszerna, że zapewnia wygodne siedzenia dla kierowcy oraz trzech pasażerów. Pojazd wyposażony jest w pałąki ochronne, mające zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów w przypadku wywrócenia pojazdu. Za pomocą dodatkowego zestawu montażowego na pojeździe po zdjęciu brezentowego dachu można zainstalować różnorodne uzbrojenie, m.in. wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych MILAN. Iltis może być przenoszony przez śmigłwiec UH-60A Black Hawk. Przeprowadzono również próby desantowania pojazdu na spadochronie.
Volkswagen iltis l6

Volkswagen Iltis uzbrojony w wyrzutnię kierowanych pocisków przeciwpancernych

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Niemcy (NRF)
  • Producent: Volkswagen (VW), Bombardier
  • Typ pojazdu: samochód terenowy
  • Liczba miejsc: 1+ 3
  • Prototypy: ...
  • Produkcja: 1978-1988
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:

  • Silnik: benzynowy, I4 1,7 l o mocy 75 KM lub turbodiesel I4 1,6 l o mocy 71 KM
    Vw iltis 10

    VW Iltis w wersji medycznej

  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Długość: 3,97 m/ 4,54 m (wersja medyczna)
  • Szerokość: 1,52 m/ 1,72 m (wersja medyczna)
  • Wysokość: 1,83 m/ 1,85 m (wersja medyczna)
  • Prześwit: ...
  • Masa całkowita: 1 340 kg
  • Prędkość maks.: 130 km/h
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 11 Sierpień 2013 14:38

Więcej z Fandomu

Losowa wiki