FANDOM

ViS - pistolet samopowtarzalny konstrukcji polskiej z 1930 roku, konstrukcji Piotra Wilniewczyca i Jana Skrzypińskiego.

Vis

ViS

Pierwotnie zwany WiS (Wilniewczyc i Skrzypiński), ale nazwę na żądanie Departamentu Uzbrojenia zmieniono na Vis (z łaciny Vis- moc).

Pistolet działał na zasadzie krótkiego odrzutu lufy, zamek ryglowany przez przekoszenie lufy. Lufa była związana z zamkiem za pomocą dwóch rygli na górnej powierzchni lufy współpracujących z wycięciami ryglowymi w zamku. U spodu lufy znajdował się występ współpracujący ze szkieletem, zapewniał on obrót lufy podczas ryglowania. Mechanizm spustowo-uderzeniowy kurkowy bez samonapinania. Kurek można było zwolnić bez strzału za pomocą dźwigni zwalniacza umieszczonego po lewej stronie tyłu zamka. Pistolet posiadał samoczynny bezpiecznik chwytowy na grzbiecie rękojeści, uruchamiający się po zniesieniu nacisku dłoni. Po wystrzeleniu ostatniego naboju z magazynka zamek zatrzymywał się w tylnym położeniu na zaczepie zamka. Stałe przyrządy celownicze składały się z muszki oraz szczerbinki. Magazynek 8-nabojowy, jednorzędowy.

Pierwszy prototyp pistoletu powstał w 1930 roku. Wzorowany był on na pistolecie Colt M1911. W 1936 roku Fabryka Broni w Radomiu rozpoczęła jego produkcję seryjną. Równocześnie pistolet przyjęto na uzbrojenie kadry zawodowej Wojska Polskiego. Do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano 49 400 egzemplarzy pistoletu.

Po przejęciu fabryki przez III Rzeszę Niemiecką w 1939 roku produkcję kontynuowano, stopniowo przenosząc ją do fabryki Steyr w Austrii. Niemcy wyprodukowali 312 000 szt. (według innych źródeł około 385 000) Vis-ów dla własnych potrzeb. Niemieckie Vis-y były wytwarzane w kilku wersjach, różniących się wykończeniem i szczegółami konstrukcyjnymi. Ich jakość była niższa od Visów wyprodukowanych przed wojną. Wyprodukowane dla Wehrmachtu Visy nosiły oznaczenie Pistole 35(p). Pistolet był także montowany w warunkach konspiracyjnych, z części wykradanych z fabryki.

Informacje

Dane podstawowe:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki