FANDOM

Vickers mk1-1
Karabin maszynowy Vickers (Vickers machine gun, Vickers gun) - ciężki karabin maszynowy kalibru 0,303 cala (7,7 mm) produkowany przez firmę Vickers (firma).

W zależności od wersji karabin ważył pomiędzy 15 a 23 kg. Amunicja była podawana z taśmy, skrzynka amunicyjna z taśmą na 250 naboi ważyła 10 kg. Dodatkowo karabin wymagał około 4,3 l wody na chłodzenie lufy. Jeden karabin był zazwyczaj obsługiwany przez ośmioosobową drużynę żołnierzy – jeden z żołnierzy był strzelcem, jeden podawał amunicję, a reszta pomagała przenosić karabin, skrzynki amunicyjne i części zamienne.

Lufa karabinu była chłodzona przez odparowania – lufę otaczał zbiornik wypełniony wodą, gorąca para ze zbiornika odprowadzana była wężykiem do stojącej nieopodal chłodnicy (zazwyczaj po prostu kanistra, do którego wlano trochę wody na dno).

637px-Vickers machine-gun of the 1st Manchester Regiment

Cały karabin miał 1,1 m długości, praktyczna szybkostrzelność wynosiła pomiędzy 450 a 600 strzałów na minutę, a zasięg wynosił trochę ponad 4 km.

Używał standardowej amunicji brytyjskiej kalibru 0,303 cala (7,7 × 56 mm). Istniała także wersja kalibru 0,5 cala (12,7 mm) – Vickers .5".

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Vickers
Państwo Wielka Brytania
Producent Vickers (firma)
Rodzaj CKM
Prototypy 1912
Produkcja seryjna 1912 - 1968
Kaliber Nabój .303 British (7,7 x 56 mm R)
Długość (mm) 720 - 1100
Masa (kg) 15 - 23
Pojemność magazynka 250
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 450 - 500
Zasięg skuteczny (m) 2000
Zasięg maksymalny (m) 4100
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 744
800px-Vickers machine gun crew with gas masks
Vickers IWW

Vickers był niezawodną bronią, bardzo lubianą przez żołnierzy, mógł prowadzić nieustanny ogień nawet przez wiele godzin. Spektakularnym przykładem tego była akcja pod High Wood 24 sierpnia 1916. 100. Kompania Karabinów Maszynowych (w jej skład wchodziło 10 karabinów Vickers) otrzymała rozkaz nieustannego ostrzału miejsca znajdującego się w odległości 2000 jardów, gdzie, jak podejrzewano, będą zbierali się niemieccy żołnierze w czasie przygotowania do kontrataku. Podczas dwunastogodzinnej akcji żołnierze dwóch kompanii piechoty nieustannie donosili amunicję, wodę i pożywienie dla obsługi karabinów maszynowych, w tym czasie zużyto każdą kroplę wody dostępną w okolicy – włącznie z zawartością wiaderek z latryn, łącznie wymieniono 100 nowych luf i wystrzelono ponad milion sztuk amunicji. Rekordowy Vickers wystrzelił ponad 120.000 naboi i żaden karabin nie zepsuł się w czasie ostrzału.

Od 1916 Vickers używany był także jako uzbrojenie samolotów brytyjskich i francuskich. W tej wersji osłona lufy była przecinana w kilku miejscach tak, że lufa była chłodzona przez przepływ powietrza. Ostatnim samolotem uzbrojonym w Vickers był Fairey Swordfish.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki