FANDOM

Vektor SS77 - ręczny karabin maszynowy konstrukcji południowoafrykańskiej.

Ss77

Rkm Vector SS77 zaprojektowała firma Lyttleton Engineering Works. Prace nad nowym karabinem maszynowym rozpoczęto w 1977 roku aby zastąpić belgijski ukm FN MAG. Liczba '77' w nazwie oznacza rok skonstruowania a 'SS' inicjały konstruktora. Z FN MAG przejęto mechanizm zasilania, rygiel lufy i przyrządy celownicze, z SG-43 sposób ryglowania, z PKM regulator gazowy.

SS77 jest bronią samoczynną. Zasada działania oparta o odprowadzanie części gazów prochowych przez boczny otwór lufy, z długim ruchem tłoka gazowego. Broń wyposażono w regulator gazowy. SS-77 strzela z otwartego zamka. Zamek ryglowany przez przekoszenie w płaszczyźnie poziomej. Mechanizm uderzeniowy bijnikowy, mechanizm spustowy z tylko do ognia seriami. Karabin ten jest zasilany z taśmy. Kompatybilne są z nim taśmy rozsypne M13 (amerykańska), R1M1 (południowoafrykańska) i DM1 (niemiecka). Taśmy M13 i R1M1 są zgodne ze STANAG 2329. Taśmy M13 i R1M1 moga być stosowane zamiennie, użycie DM1 wymaga wymiany niektórych elementów donośnika.Lufa jest ciężka, zakończona tłumikiem płomieni. SS-77 wyposażono w łoże, chwyt pistoletowy i transportowy. Kolba jest składana z oporą naramienną. Przyrządy celownicze mechaniczne (celownik schodkowo-ramkowy, nastawy 200-1800 m).

Użytkownicy:Edytuj

  • Republika Południowej Afryki (RPA)
  • Filipiny
  • Kolumbia
  • Kuwejt
  • Rumunia