FANDOM

Valmet M82 - karabin szturmowy konstrukcji fińskiej w układzie bullpup, kalibru 5,56 x 45 i 7,62 x 39.

Valmet Model 82 Left and Right View.jpg

W 1976 roku zakłady Valmet rozpoczęły produkcję karabinu M76. Była to fińska modernizacja karabinu AK-47. W tym samym czasie pojawiły się pierwsze seryjne karabiny w układzie bullpup: austriacki Steyr AUG i francuski FAMAS.

Fińska firma także postanowiła umieścić w swojej ofercie karabin w tym układzie. W odróżnieniu od konkurencji Finowie postanowili zamiast konstruować karabin od podstaw odpowiednio przebudować klasycznie zbudowanego Valmeta M76.

M82 01.jpg

Prototyp oznaczony M 255 470 miał 90% części wymiennych z karabinem M76. Podstawowymi zmianami było przeniesienie mechanizmu spustowego przed magazynek (połączenie z mechanizmem uderzeniowym zapewniał długi pręt) i osadzenie komory zamkowej w kolbie połączonej z łożem i chwytem pistoletowym (ten element karabinu by w prototypie drewniany). W bocznej ściance kolby wycięto łukową szczelinę w której porusza się przełącznik rodzaju ognia. Przyrządy celownicze przesunięto w lewo. Ponieważ nie zdecydowano się na przebudowę mechanizmów wewnętrznych karabin może być używany wyłącznie przez strzelców praworęcznych.

Na początku lat 80-tych wyprodukowano krótkie serie karabinów kalibru 7,62 x 39 mm i 5,56 x 45 mm. Wersja seryjna od prototypu odróżniała się nową kolbą-łożem wykonanym z tworzywa sztucznego i skróconym tłumikiem płomieni (prototyp miał urządzenie wylotowe identyczne jak M76). Karabin był początkowo oznaczany jako M76 Short lub M76 Bullpup by ostatecznie otrzymać nazwę M82. Pomimo że próby wykazały dobrą celność i wyważenie karabinu M82 nie został on zamówiony przez żadną armię.

W 1983 roku firma Valmet rozpoczęła sprzedaż na rynku amerykańskim wersji samopowtarzalnej karabinu M82. Karabin sprzedawał się jednak słabo i dlatego po wyprodukowaniu i sprzedaniu ok. 2000 egzemplarzy produkcję zakończono w 1986 roku. Karabin Valmet M82 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną zbudowaną w układzie bullpup. Zasada działania oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Ryglowanie przez obrót zamka w lewo (dwa rygle). Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem ma postać występu poruszającego się w wycięciu na prawym boku kolby. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi. Otwarte, mechaniczne przyrządy celownicze (przesunięte na lewą stronę komory zamkowej). Lufa zakończona tłumikiem płomieni z dwoma otworami.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Valmet M82
Państwo Finlandia
Producent Valmet
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1978
Produkcja seryjna 1983 - 1986
Kaliber 5,56 x 45

7,62 x 39

Długość (mm) 710
Masa (kg) 3,73
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600 - 650
Zasięg skuteczny (m) 600
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 710 - 980

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki