FANDOM

Valmet M62 - karabin szturmowy konstrukcji fińskiej kalibru 7,62 x 39 mm, wzorowany na karabinie AK.
ValmetM62

Valmet M62

Pod koniec lat 50-tych XX wieku armia fińska rozpoczęła poszukiwania broni mającej zastąpić używane do tej pory karabiny powtarzalne i pistolety maszynowe. Finowie postanowili nie konstruować broni od podstaw tylko odpowiednio przystosować jakąś konstrukcje zagraniczną.

Wybór padł na radziecki karabin szturmowy AK. Zakupiono licencję i w 1960 roku rozpoczęły się próby zmodyfikowanego karabinu oznaczonego jako Rynnäkkökivääri 60. Konstruktorzy firmy Valmet zachowując zasadę działania i sposób współdziałania mechanizmów całkowicie zmienili wygląd zewnętrzny broni. Celownik przeniesiono na pokrywę komory zamkowej, a podstawę muszki umieszczono na komorze gazowej. Zastosowano nową kolbę i nakładki nalufę. Na końcu lufy pojawił sięszczelinowy tłumik płomieni.

W wyniku testów broń została lekko zmodyfikowana i przyjęto do uzbrojenia jako Rynnäkkökivääri 62 (Rk62). W następnych latach Rk62 zastąpił starsze karabiny. Pod koniec lat 60-tych licencję na karabin Valmet M62 sprzedano izraelskiej firmie IMI, która po wprowadzeniu własnych modyfikacji rozpoczęła produkcję tego karabinu pod nazwą Galil.

Pod koniec lat 60-tych karabin Rk62 był nadal bronią nowoczesną, ale coraz większym problemem były zastosowane przy jego produkcji technologie. Rk62 miał podobnie jak AK frezowaną komorę zamkową. W Związku Radzieckim (ZSRR) opracowano w połowie lat 60-tych wersję z komorą zamkową wykonaną technologią tłoczenia. Zastosowanie nowej metody pozwoliło nie tylko zmniejszyć koszty produkcji, ale dodatkowo zmniejszyło masę broni. Tą samą drogą postanowili pójść Finowie. W połowie lat 70-tych powstała wersja z tłoczoną komorą zamkową oznaczona jako Valmet M76.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Valmet M62
Kraj Finlandia
Producent Valmet
Rodzaj Karabin szturmowy
Produkcja seryjna 1962 - 1975
Prototypy 1960 - 1962
Kaliber 7,62
Masa (kg) 4,3
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 720
Szybkostrzelność teoretyczna / praktyczna (strz/min) 750 / 180
Zasięg skuteczny (m) 400
Długość (mm) 914
Pojemność magazynka 30

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki