FANDOM

800px-VHS-D assault rifle REMOV.jpg

VHS-D

VHS (Chor. Višenamjenska Hrvatska Strojnica) - chorwacki karabin szturmowy w układzie bullpup, zasilany amunicją 5,56 x 45 mm.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń VHS-K
Państwo Chorwacja
Producent HS Produkt
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 2004 - 2007
Produkcja seryjna 2009 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 665
Masa (kg) 3.3
Pojemność magazynka 20 / 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 760
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 940

HistoriaEdytuj

I-i09-05-049vhs1.jpg
Pierwsza makieta rozwijanego przez HS Produkt karabinka automatycznego w układzie bez kolby właściwej została pokazana w 2004. W rok później zaprezentowano prototyp broni, nazwanej VHS, która działała w oparciu o zasadę wykorzystania gazów pobieranych przez otwór w lufie, jednak część z nich była doprowadzana również za suwadło, w celu hamowania zespołu ruchomego w jego ruchu wstecznym. Miało to, wedle twórców, zapewniać bardziej płynną pracę mechanizmów i lepszą celność prowadzonego ognia. W latach 2005-2006 VHS był dopracowywany, kanciaste kształty zaokrąglały się, na komorze zamkowej pojawiały się i znikały szyny montażowe, ale ostatecznie pierwotna koncepcja okazała się ślepą uliczką.

W 2007 zaprezentowano drugi prototyp, różniący się znacznie wyglądem zewnętrznym, jak i działaniem mechanizmów wewnętrznych, zrezygnowano też z hamowania suwadła. Rączka napinająca, umieszczona pierwotnie w przedniej części komory zamkowej, nad łożem, znalazła się na grzbiecie komory zamkowej, pod dużym chwytem transportowym. W przedniej części kabłąka spustowego znalazł się 3-położeniowy przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem.

OpisEdytuj

I-i11-04-033chorwacja 01.jpg
Nowy VHS jest bronią modułową, w miejscu łoża możliwe jest mocowanie podwieszanego, 40-mm granatnika. Broń zasilana jest z 20- i 30-nabojowych magazynków pudełkowych od M16. Zespół ruchomy zatrzymywany jest po wystrzeleniu wszystkich nabojów w tylnym położeniu, z którego może być zwolniony za pomocą przestawianej kciukiem dźwigni, umieszczonej w górnej części chwytu pistoletowego. VHS w postaci bazowej nie jest dostosowany do strzelców leworęcznych, okno wyrzutowe łusek znajduje się jedynie po prawej stronie, choć twórcy karabinka starali się ominąć ten problem wprowadzając na krawędziach okna prowadnice, na których można mocować dodatkowy deflektor odbijający łuski w dół.

WariantyEdytuj

  • VHS-K - krótsza wersja karabinu.
  • VHS-D - dłuższa wersja.

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki