Fandom

Wiki Uzbrojenie

Uzi

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Miniuzi.jpg

Mini Uzi

Uzi - pistolet maszynowy konstrukcji izraelskiej produkowany przez Israel Military Industries od 1956 roku.

W 1951 roku izraelski konstruktor Uziel Gal zaprojektował pistolet maszynowy, który nazwano Uzi (od jego imienia), a prace nad jego ostatecznym opracowaniem trwały do 1956 roku. Od 1956 roku pistolet ten był produkowany w zakładach Israel Military Indrustries, a później także na licencji w belgijskiej wytwórni Farbrique Nationale d'Armes de Guerre. Jest przystosowany do strzelania nabojem pistoletowym 9 x 19 mm Parabellum.

Uzi jest bronią samoczynno-samopowtarzalną (ogień pojedynczy i ciągły) działającą na zasadzie wykorzystania energii zamka swobodnego z nakłuciem spłonki, gdy zamek znajduje się w końcowej fazie ruchu do przodu. To rozwiązanie pozwala na wykorzystanie efektu tzw. wyrzutu zamka, polegającego na tym, że w końcowej fazie powrotu zamek nie uderza w tylne ścięcie lufy, lecz wyhamowywany jest przez wysuwającą się z komory nabojowej łuskę, a następnie pod wpływem dalszego wzrostu ciśnienia – odrzucony w tylne położenie. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoliło na wydłużenie lufy do 260 mm, przy zachowaniu warunków niezawodnego działania i bezpieczeństwa jej użytkowania. Natomiast wydłużenie lufy zwiększyło prędkość początkową pocisku do 400 m/s i jego energii do 640 J. Strzelanie odbywa się z zamka otwartego. Przez zastosowanie zamka nasuwającego się i obejmującego lufę, skrócono długość broni i zabezpieczono użytkownika przed skutkami rozerwania się łuski przy przedwczesnym lub opóźnionym zapłonie. Dźwignia do napinania zamka porusza się w wycięciu pokrywy komory zamkowej w jej górnej części. Przełącznik rodzaju ognia jest równocześnie bezpiecznikiem przed przypadkowym wystrzałem, dodatkowo posiada on bezpiecznik samoczynny umieszczony w chwycie, który wyłącza się przy ujęciu chwytu ręką. Broń zasilana jest z magazynków pudełkowych o pojemności 25, 32 lub 40 nabojów umieszczonych w rękojeściNaboje w magazynku umieszczone są pod kątem w stosunku do osi lufy, dzięki czemu iglica może uderzyć w spłonkę dopiero po wprowadzeniu naboju do komory nabojowej. Uzi wyposażony jest w przeziernikowy celownik przerzutowy z nastawami na 100 i 200 m. Broń produkowana jest ze składaną kolbą metalową lub stałą kolbą drewnianą. Większość elementów wykonywanych jest metodą tłoczenia.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Wersja Uzi Mini Uzi Micro Uzi Uzi PRO
Państwo Izrael
Rodzaj Pistolet maszynowy
Producent IMI / IWI
Prototypy 1951 - 1956
Produkcja seryjna 1956 - nadal
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 650 600 360 300
Masa (kg) 3,5 2,65 2,65 2,32
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 400 380 380 380
Zasięg skuteczny (m) 200 ? ? ?
Pojemność magazynka 25/32/40 25/32 20/25/32 25
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600 1100 1100 ?

Wersje:

  • Uzi - standartowa wersja
  • Mini Uzi - produkcję nowego modelu pistoletu maszynowego Uzi oznaczonego jako Mini Uzi rozpoczęto w październiku 1982 roku w firmie Israel Military Industiers. Jest skrócona i lżejsza wersja pistoletu maszynowego Uzi. Zasada działania i główne mechanizmy pozostały takie same, zmieniono natomiast kolbę, wprowadzono także trzeci rodzaj magazynka o pojemności 20 nabojów. Wprowadzano również do wyposażenia broni tłumik ognia, nasadkę do miotania granatów oraz lunetę ze wzmacniaczem obrazu. Nowa kolba składa się na prawą stronę. Nastaw celownika 50 i 100 m.
  • Micro Uzi- w połowie lat osiemdziesiątych opracowano jeszcze mniejszą wersję pistoletu maszynowego i oznaczono ją jako Micro Uzi. Jest to skrócona i lżejsza wersja Mini Uzi. Działanie i główne mechanizmy pozostały takie same, Zasilanie jest tylko z magazynka pudełkowego 20 nabojowego. Micro Uzi produkowany jest również w wersji przystosowanej do strzelania 11,43 x 23 mm nabojem pistoletowym Colt (0,45 cala ACP).
  • Uzi Pro - rozwinięta wersja Micro Uzi. Została zaprojektowana w 2010 roku przez IWI. Zawiera trzy szyny Picatinny.

Użytkownicy:

Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki