FANDOM

HK-USP-Compact.jpg
USP (Universal Self-loading Pistol) - pistolet samopowtarzalny o nowoczesnej konstrukcji, produkowany od 1993 roku.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń USP
Państwo Niemcy
Producent HK
Rodzaj Pistolet
Prototypy 1989 - 1992
Produkcja seryjna 1993 - nadal
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum, Nabój .45 ACP, Nabój .40 S&W, Nabój .357 SIG
Długość (mm) 194
Masa (kg) 0,72
Pojemność magazynka 15
Zasięg skuteczny (m) 30 - 50

W 1991 roku na zlecenie jednostek specjalnych Navy SEALs w niemieckiej firmie Heckler & Koch skonstruowano pistolet Mk 23 SOCOM. Już na etapie projektowania przewidywano że po rozpoczęciu produkcji broni noszącej fabryczne oznaczenia US Pistol (USP) opracowana zostanie zbliżona konstrukcja przeznaczona na rynek cywilny.

W 1993 roku rozpoczęto produkcję cywilnej wersji USP. W przypadku tej konstrukcji skrót USP rozwijano jako Universale Selbstladepistole lub Universal Self-loading Pistol. Pistolet produkowany jest w wersjach różniących się zastosowanym nabojem i rodzajem mechanizmu spustowego. W 1996 roku jedna z wersji USP stała się przepisową bronią krótką Bundeswehry jako P8 zastępując pistolet P1. W tym samym roku rozpoczęto produkcję kompaktowej wersji USP Compact. Od 2000 roku USP Compact znajduje się na uzbrojeniu niemieckiej policji jako P10. Poza Niemcami jest używany przez liczne formacje wojskowe (między innymi Jednostkę Wojskową Komandosów oraz GROM) i paramilitarne.

Usp.jpg
HK USP jest bronią samopowtarzalną. Zasada działania oparta o krótki odrzut lufy. Mechanizm spustowy z kurkowym mechanizmem uderzeniowym. Pistolet może być wyposażony w bezpiecznik nastawny i zwalniacz kurka. USP jest zasilany z wymiennego, dwurzędowego magazynka pudełkowego o pojemności zależnej od rodzaju naboju. Zatrzask magazynka po obu stronach chwytu pistoletowego. Po wystrzeleniu ostatniego naboju z magazynka zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu. Przyrządy celownicze mechaniczne (muszka i szczerbinka). Pistolet wykonany jest z tworzywa sztucznego (szkielet) i stali.

Wersje:Edytuj

  • USP - oznaczenie USP nosi wersja standardowa wersja pełnowymiarowa. Jest ona produkowana w wersjach kalibru 9 mm Parabellum i .40 S&W. Wszystkie wersje kalibrowe mogą mieć zamek ze stali nierdzewnej lub stali węglowej z czarnym pokryciem ochronnym. Pistolet HK USP jest produkowany w 9 wersjach różniących się zastosowanym mechanizmem spustowym:
    • Model 1
    • Model 2
    • Model 3
    • Model 4
    • Model 5
    • Model 6
    • Model 7
    • Model 8
    • Model 9
    • Model 10
  • USP Compact - wersja kompaktowa wyposażona w krótszą lufę. Początkowo produkowana w identycznych odmianach jak model standardowy, później dodano wersje kalibru .357 SIG.
  • USP Match - produkowana od 1997 roku wersja sportowa wyposażona w wydłużoną lufę, ciężarek wyważający i regulowany celownik.
  • USP Expert - wersja zbliżona do standardowej, ale wyposażona w regulowany celownik.
  • USP Elite - wersja z lufą i celownikiem jak w USP Match, ale bez ciężarka wyważającego.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki