FANDOM

600px-US-GreatSeal-Obverse.svg

Godło Stanów Zjednoczonych Ameryki

800px-Flag of the United States.svg

Flaga USA

Stany Zjednoczone Ameryki, ang. United States of America (USA) - państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

Trzecie pod względem liczby ludności [po Chinach (CHRL) i Indiach (RI)], a czwarte pod względem terytorium [po Rosji (FR), Kanadzie i Chinach (CHRL)] państwo świata. W jego skład wchodzą także pozastanowe wyspy na Pacyfiku (Baker, Guam, Howland, Jarvis, Johnston, Kingman, Mariany Północne, Midway, Palmyra, Samoa Amerykańskie, Wake) i na Atlantyku (Wyspy Dziewicze, Navassa, Portoryko – największa z nich, formalnie państwo stowarzyszone z USA).

Informacje

Kraj USA
Stolica Waszyngton
Prezydent Barack Obama
Szef rządu Barack Obama
Liczba ludności 311 280 492
Powierzchnia (km²) 9 373 967
PKB na osobę (USD) 46 820
Jednostka monetarna 1 dolar amerykański = 100 centów (USD, $)
Największe miasta
  • Nowy Jork (22 067 000)

Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych są najsilniejszą, najnowocześniejszą i najdroższą armią świata, przy czym Stany Zjednoczone wydają na armię ponad 4% swojego PKB poprzez budżet, podczas gdy na przykład Niemcy 1,5%. Wojska są rozlokowane na całym świecie. Według obecnie obowiązującej doktryny, Stany Zjednoczone muszą być w stanie prowadzić dwie wojny jednocześnie w różnych miejscach świata.

Amerykańskie siły zbrojne składają się z Wojsk Lądowych (United States Army około 500 tys. żołnierzy), Sił Powietrznych(United States Air Force około 370 tys. żołnierzy), Marynarki Wojennej (United States Navy, około 370 tys. żołnierzy) i Korpusu Piechoty Morskiej (United States Marine Corps około 172 tys. żołnierzy). Straż Wybrzeża (United States Coast Guard około 39 tys. mężczyzn) jest jednostką o celach cywilnych i ma ograniczone uprawnienia. Jest jednak zaliczana do sił zbrojnych USA.

Sprzęt i uzbrojenie wojsk USA:

Amerykańskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

Zobacz - Amerykańska broń

Biografie:

Konstruktorzy:

Prezydenci:

Służby porządkowe:

Galeria: