FANDOM

UAZ 469 (ros. УАЗ 469) - samochód terenowy konstrukcji radzieckiej, następca samochodu terenowego GAZ-69.

Uaz-469 1 04 of 93

Samochód terenowy UAZ 469

Samochód UAZ 469 produkowany w latach 1972 - 2007 i ponownie od 2010 roku w Uljanowskim Zakładzie Samochodowym (UAZ) w Ulianowsku został zaprojektowany do przewozu osób, towarów i lekkich przyczep na wszystkich rodzajach dróg jako następca samochodu GAZ-69. W Polsce otrzymał przydomek "łazik".

UAZ milicja.

UAZ 469 w barwach Milicji Obywatelskiej.

UAZ 469 posiadał dwie bardzo istotne zalety: mógł poruszać się praktycznie w każdym terenie i był bardzo łatwy do naprawienia. Jego możliwości techniczne oraz niezawodność sprawiły, że stał się on szybko wszechstronnym środkiem transportu wojskowego oraz swego rodzaju koniem pociągowym wszystkich armii Układu Warszawskiego oraz zaprzyjaźnionych ze Związkiem Radzieckim (ZSRR) państw. Szybko stał się jednym z najbardziej popularnych samochodów terenowych na świecie zyskując miano legendy. Był wykorzystywany jako pojazd sztabowy, ciągnik armat oraz haubic, pojazd oddziałów specjalnych oraz wojsk powietrznodesantowych czy pojazd rozpoznania.

Podobnie jak u poprzednika konstrukcja UAZ-a była typu otwartego ze składanym dachem umieszczanym na pałąkach. Istotną róznicą było jednak to, że boczne drzwi wraz z bocznymi szybami stanowiły jedność, w przeciwieństwie do GAZa-69, gdzie okienka boczne były elementem dachu. Można było jednak je składać podobnie jak szybę przednią opuszczaną na maskę samochodu. Była to przydatna opcja dla np. wojsk powietrznodesantowych, umożliwiało to prowadzenie ognia przez załogę pojazdu. Zaletą pojazdu było też skuteczne ogrzewanie, które przy temperaturach rzędu 60 stopni poniżej zera utrzymywało w kabinie temperaturę 30 stopni.

Uaz469b r-1125

UAZ 469 armii NRD w wersji łącznościowej

Pierwsze prototypy pojazdu powstały w 1964 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto 15 grudnia 1972 roku, kiedy to pierwszy egzemplarz samochodu zjechał z taśmy produkcyjnej Uljanowskiego Zakładu Samochodowego. Poza Armią Radziecką używany był przez inne wojska Układu Warszawskiego w tym Ludowe Wojsko Polskie (LWP). W Polsce poza armią używany był przez Milicję Obywatelską (MO) oraz różnego rodzaju służby państwowe. Do dziś pomimo swego wieku w wielu armiach oraz służbach mundurowych pozostaje niezastąpionym i niezawodnym pojazdem. Od 1985 roku z niewielkimi zmianami był produkowany do 2007 roku pod nazwą UAZ 3151.

Uaz-2

UAZ 469 rosyjskich wojsk powietrznodesantowych

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 8-cylindrowy UMZ-451MI o mocy 75 KM
  • Ghg

    UAZ 469 wojska kubańskiego

    Skrzynia biegów: 4-biegowa, manualna
  • Długość: 4,02 m
  • Szerokość: 1,80 m
  • Wysokość: 2,01 m
  • Prześwit: 0,27 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 1 630 kg
  • Prędkość maks.: 110 km/h
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: 2 X 39 l (78 l)

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:34, maj 8, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki