FANDOM

Typ 96 - czołg podstawowy konstrukcji chińskiej III generacji, następca czołgu Typ 80.
Typ 96 1

Czołg podstawowy Typ 96

Type 96

Czołg Typ 96 podczas pokazu możliwości terenowych

Prace nad czołgiem III generacji rozpoczęto w Chińskiej Republice Ludowej (CHRL) krótko po zakończeniu I wojny w Zatoce PerskiejKonstrukcję nowej maszyny oparto na jednej z wersji rozwojowych czołgu Typ 80 oznaczonej jako Typ 85-IIM. Pierwotnie czołg miał być oznaczony jako Typ 88 i wejść do użytku pod koniec lat 80-tych. Ze względu jednak na trudności finansowe masową produkcję czołgów podstawowych Typ 88C dla Chińskiej Armii rozpoczęto dopiero w 1997 roku, a ich oznaczenie zmieniono na Typ 96.

Typ 96 2

Czołgi Typ 96 w czasie ćwiczeń poligonowych

Pod względem konstrukcji oraz wyglądu Typ 96 jest prawie identyczny z czołgiem Typ 85-IIM ostatniej serii, który wszedł do służby w Armii Pakistańskiej. Posiada prawie takie same parametry bojowe oraz techniczne. Podobnie jak poprzednik posiada klasyczny układ konstrukcyjny. Główna różnica polega na zainstalowaniu mocniejszego silnika, lepszego Systemu Kierowania Ogniem (SKO) oraz na wzroscie masy bojowej o 1 500 kg. Typ 96 jest pierwszym chińskim czołgiem wyposażonym w gładkolufową armatę kalibru 125 mm oraz automatyczny system ładowania, a co za tym idzie pierwszym czołgiem z załogą zmnieszoną do 3 osób. Zainstalowana armata czołgowa ZPT-98 jest nielicencyjną kopią radzieckiej armaty D-81TM. System kierowania ogniem ISFCS-212 składa się m.in. z komputera balistycznego, panelu kierowania, zestawu czujników, systemu automatycznego śledzenia celu oraz dalmierza laserowego i jest wyposażony w stabilizator głównego uzbrojenia zapewniający stabilizację w dwóch płaszczyznach. Czołg jest wyposażony w zwykłą mechaniczną przekładnię planetarną oraz podwozie identyczne z czołgiem Typ 85-IIM. Jednak w przeciwieństwie do niego Typ 96 jest wyposażony w mocniejszy 1 000 konny silnik, który wcześniej został przetestowany na prototypie oznaczonym jako Typ 85-III. Czołg może działać w terenie skażonym bronią masowego rażenia (ABC) i posiada automatyczny system przeciwpożarowy. Silnik i skrzynia biegów są zainstalowane w jednym module jako monoblok, co ułatwia ich konserwację i obsługę oraz pozwala na wymianę w warunkach polowych w czasie do 40 minut.

Czołg Typ 96 wszedł na uzbrojenie w 1997 roku i wraz z najnowszym czołgiem Typ 99 stanowi obecnie trzon jednostek pancernych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW).

Typ-96

Czołgi Typ 96 podczas defilady wojskowej

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Chiny (CHRL)
  • Producent: FIRMAKO
  • Typ pojazdu: czołg podstawowy
  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1995
  • Produkcja: 1997 - 2005
  • Wyprodukowane egzemplarze: 2 500 - 3 000szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata gładkolufowa ZPT-98 kal. 125 mm (zapas amunicji: 42 szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km Typ 59-T kal. 7,62 mm (zapas amunicji 2 250 szt.) oraz przeciwlotniczy wkm W85 kal. 12,7 mm (zapas amunicji 500 szt.)
  • Silnik: wysokoprężny, 12-cylindrowy Norinco o mocy 1 000 KM
  • Skrzynia biegów: brak danych
  • Pancerz: wielowarstwowy stalowo - kompozytowy, spawany z płyt walcowanych
  • Długość: 10,28 m (całkowita), 6,32 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,37 m
  • Wysokość: 2,30 m
  • Prześwit: 0,48 m
  • Masa całkowita: 42 500 kg
  • Prędkość maks.: 65 km/h (na szosie), 40 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 400 km, 600 km (z dodatkowymi zbiornikami)
  • Zapas paliwa: brak danych

Wersje:

  • Typ 88C - wersja przedseryjna, wyprodukowana w niewielkiej ilości
  • Typ 96 - podstawowa wersja produkcyjna produkowana w latach 1997 - 2005
  • Typ 96G - zmodernizowana wersja produkcyjna wyposażona m.in. w bardziej zaawansowane systemy elektroniczne oraz wzmocnione opancerzenie kadłuba. Masa całkowita wzrosła do 44 000 kg. Opracowana w 2006 roku

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 20:57, lip 1, 2016 (UTC)IljinM.