FANDOM

Typ 63 - karabin szturmowy konstrukcji CHRL kal. 7,62mm. Często określany jako typ 68.

Tumblr m6vpyntXuV1r9khx4o1 1280

W latach 50-tych w Chińskiej Republice Ludowej (CHRL) rozpoczęto produkcję wielu typów broni strzeleckiej na podstawie radzieckich wzorów. Po pogorszeniu stosunków pomiędzy ZSRR i CHRL dalszy rozwój broni strzeleckiej postanowiono kontynuować własnymi siłami. Dlatego też na początku lat 60-tych postanowiono skonstruować nowy karabin szturmowy mający zastąpić wcześniejsze karabiny. Przy fazie projektowania ustalono, że ma on łączyć cechy dwóch karabinów: karabinu automatycznego Typ 56 - będącego licencyjną wersją karabinu AK oraz karabinu samopowtarzalnego - licencyjnej wersji karabinu SKS.

Nowy karabin miał strzelać seriami jak AK, a jednocześnie być dzięki dłuższej lufie celny jak SKS. Podobnie jak w przypadku SKS miał być wyposażony w zatrzask zatrzymujący zamek w tylnym położeniu po wystrzeleniu ostatniego naboju. Produkcję karabinu Typ 63 rozpoczęto w 1963 roku, był to pierwszy samodzielnie opracowany przez CHRL karabin automatyczny.
Chinese Type 68

Karabin szturmowy Typ 63/68

Niebawem po rozpoczęciu seryjnej produkcji podjęto decyzję, że nowy model zastąpi licencyjne karabiny SKS, a następnie karabiny AK. Dość szybko jednak okazało się, że nowa broń jest niskiej jakości oraz niecelna i po kilku nieudanych próbach jego udoskonalenia Typ 63 wycofano z uzbrojenia armii chińskiej w 1978 roku.

Informacje:

Dane podstawowe:

  • Państwo: CHRL
  • Producent: ...
  • Typ broni: karabin szturmowy
  • Prototypy: początek lat 60-tych
  • Produkcja: 1963 - 1969
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 1 000 000szt.

Dane techniczne:

  • Kaliber: 7,62 mm
  • Nabój: 7,62 x 39 mm wz. 43
  • Pojemność magazynka: 20 szt.
  • Długość: 1 033 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Masa całkowita: 3,8 kg
  • Zasięg skuteczny: 400 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 735 m/s

Użytkownicy:

​Źródła:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki