FANDOM

Typ 59 - czołg podstawowy konstrukcji chińskiej I generacji, wersja licencyjna czołgu T-54.
Typ-59

Czołg podstawowy Typ 59

Type59 03large

Kolumna chińskich czołgów Typ 59

Na początku lat 50-tych ZSRR dostarczył do Chińskiej Republiki Ludowej (CHRL), dużą ilość nowego sprzętu wojskowego - w większości czołgów T-54. Pod koniec lat 50-tych ZSRR przekazał CHRL licencję na produkcję czołgów T-54. Początkowo w Chinach produkowano czołgi identyczne z radzieckimi. Z czasem zaczęto wprowadzać w nich zmiany powodujące że coraz bardziej zaczęły się różnić od radzieckiego pierwowzoru. Jednocześnie z produkcją kolejnych nowszych wersji czołgu Typ 59 trwała prawdopodobnie modernizacja wcześniejszych egzemplarzy. W wersji oznaczonej Typ 59-I zainstalowano wyposażenie noktowizyjne, dalmierze laserowe oraz nowoczesne przyrządy obserwacyjne. Typ 59-I produkowano w latach 1979-1987. Powstała także wprowadzona do uzbrojenia armii chińskiej wersja Typ 59-II uzbrojona w armatę kalibru 105 mm z dwupłaszczyznową stabilizacją, układem automatycznego ładowania oraz nowoczesnym SKO. W tej wersji czołgu zmieniono silnik na nowy o mocy 590 KM.

Type 59 1

Sylwetka boczna czołgu Typ 59

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Chiny (CHRL)
  • Producent: ...
  • Typ pojazdu: czołg podstawowy
  • Załoga: 4 osoby
  • Prototypy: ...
  • Produkcja: 1958 - 1987
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 6 000szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata kal. 100 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: 1-2 sprzężone z armatą km kal. 7,62 mm oraz przeciwlotniczy wkm kal. 12,7 mm
  • Silnik: wysokoprężny, Typ 12150L o mocy 520 KM
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Pancerz: ...
  • Długość: 9,00 m (całkowita), 6,04 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,27 m
  • Wysokość: 2,35 m
  • Prześwit: 0,42 m
  • Masa całkowita: 36 000 kg
  • Prędkość maks.: 50 km/h
  • Zasięg: 440 - 600 km
  • Zapas paliwa: 1250 l

Modernizacje:

Al-Zarrar - opracowana w Pakistanie współczesna gruntowna modernizacja czołgu polegająca na zamontowaniu nowej potężniejszej armaty kal. 125 mm odpowiadającej kalibrowi współczesnych wozów bojowych, modułowego pancerza reaktywnego wykonanego z kompozytu, modyfikacji zawieszenia oraz zastosowaniu nowoczesnego silnika co zwiększyło moc czołgu z 520 do 730 koni mechanicznych oraz zwiększyło jego mobilność i prędkość maksymalną do 65 km/h.

Type-72Z - opracowana w Iranie współczesna gruntowna modernizacja czołgu polegająca na montażu nowego uzbrojenia 105 mm o długiej żywotności, zasięgu, dokładności i wysokiej sile ognia. Dokonuje się również montażu słoweńskiego systemu kierowania ognia EFCS-3. Modernizacja polega również na zastosowaniu ukraińskiego silnika wysokoprężnego o mocy 780KM.

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 22:16, maj 24, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki