FANDOM

Turkmenistan - państwo w Azji Środkowej z dostępem do morza Kaspijskiego.
Emblem of Turkmenistan.svg

Godło Turkmenistanu

Flag of Turkmenistan.svg

Flaga Turkmenistanu

Turkmenistan graniczy z IranemUzbekistanemKazachstanem i AfganistanemPrzed 1991 rokiem Turkmenistan stanowił jedną z Socjalistycznych Republik Radzieckich tworzących Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) i nazywał się Turkmeńska Socjalistyczna Republika Radziecka. Proklamowanie niepodległości nastąpiło 27 Października 1991 roku. Większość powierzchni kraju stanowi pustynia Kara-kum przez co Turkmenistan jest słabo zaludnionym krajem. Mimo tego 50% Turkmeńczyków utrzymuje się z rolnictwa. Rolnicy uprawiają głównie bawełnę, a także hodują konie i owce karakuły. Turkmenistan jest znany ze swoich kolorowych dywanów wykonanych z owczej wełny.

Turkmenistan posiada bogate złoża gazu ziemnego i ropy naftowej pod morzem Kaspijskim. Turkmeński gaz i ropa są sprzedawane do Indii (RI) i Rosji (FR) (Gazprom). Mimo tych bogactw Turkmenistan jest krajem biednym. Ponad 58% obywateli żyje w ubóstwie. W kraju powszechna jest korupcja. W latach 1991-2006 Turkmenistanem rządził Saparmyrat Nyýazow który sprawował władze dyktatorską. Po jego śmierci władze przejął premier Gurbanguly Berdimuhamedow, który wygrał demokratyczne wybory, które według zachodu zostały sfałszowane.

Informacje

Prezydent Gurbanguly Berdimuhamedowa
język urzędowy Turkmeński
stolica Aszchabad
liczba ludności 5 180 000
powierzchnia 488 100 km2
religia dominująca islam
waluta manat turkemński

Armia

W Turkmeńskich wojskach służy 22 000 żołnierzy (18 500 w wojskach lądowych, 3 000 w siłach powietrznych i 500 w marynarce wojennej). Zwierzchnikiem sił zbrojnych Turkmenistanu jest prezydent Gurbanguly Berdimuhamedow. Sprzęt wojsk Turkmenistanu pochodzi z Rosji, Chińskiej Republiki Ludowej (CHRL), USA i kilku innych państw.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Turkmenistanu:

Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki