FANDOM

Tordenskjold-norweski pancernik zbudowany w stoczni Armstrong Whitworth w roku 1897.Podczas II wojny światowej został zdobyty przez Niemców i przebudowany na baterię obrony przeciwlotniczej.

Tordenskjold

Jest to typowy przedstawiciel swojej klasy okrętów.Był długi na 92,65 m.Dziób oraz rufa zostały wyposażone w pancerz przeciwodłamkowy.Wieże artylerii głównej posiadały pancerz gruby do 220 mm.Pancerz ten dzięki skośnemu nachyleniu ułatwiał rykoszetowanie pocisków.Okręt napędzany był dwoma trójcylindrowymi maszynami parowymi potrójnego rozprężania, do których parę dostarczały trzy kotły parowe, opalane węglem. Maszyny parowe napędzały dwa wały napędowe, poruszające dwie śruby. Łączna moc siłowni wynosiła 4500 KM i nadawała pancernikowi prędkość 17 węzłów. Do odprowadzenia spalin z kotłowni służył charakterystyczny, wysoki na 18 m komin na śródokręciu.Uzbrojenie tego okrętu stanowiły dwie armaty kal.209 mm,sześć pojedynczych dział kal.120 mm,cztery działa kal. 76,2 mm,dwa działa przeciwlotnicze kal. 76,2 mm,sześć działek kal. 37 mm,dwie podwodne wyrzutnie torped kal. 457 mm.Po wejściu do służby wraz z Harald Haarfagre utworzyły eskadrę szkolną.Podczas I wojny światowej chronił neutralność Norwegii.W okresie dwudziestolecia międzywojennego modernizowano artylerię tego pancernika.Pod koniec lat 30.XX wieku okręt ten został wycofany z linii.Kiedy naziści zajęli Norwegię,został przetransportowany do Niemiec,gdzie został przystosowany do nowej funkcji.