FANDOM

Królestwo Tonga - państwo w Oceanii, na Oceanie Spokojnym. Położone na archipelagu o tej samej nazwie, składającym się z 170 wysp.
539px-Coat of arms of Tonga.svg

Godło Królestwa Tonga

Flaga tonga

Flaga Królestwa Tonga

Królestwo Tonga położone jest w jednej trzeciej drogi pomiędzy Nową Zelandią a Hawajami, na południe od Samoa, na wschód od Fidżi. Wyspy Tonga są przeważnie niskimi, koralowymi atolami, jedynie nieliczne są pochodzenia wulkanicznego z czynnymi wulkanami. Ustrojem politycznym na Tonga jest monarchia. Mieszkańcy Tonga są w większości chrześcijanami, lecz istnieją takie mniejszości jak: bahaizm (2,5%), Świadkowie Jehowy (0,2%), buddyzm (0,11%). Na archipelagu niezwykle surowo karane są wszelkie przestępstwa związane z narkotykami. Wysokie kary więzienia grożą za homoseksualizm. Zaleca się noszenie skromnego stroju, gdyż chodzenie po ulicy w niekompletnym ubraniu jest wykroczeniem. W kraju działają dwie stacje telewizyjne i radiowe. Wszystkie są państwowe.

Tonga posiada jedną z najbardziej zróźnicowanych gospodarek na pacyfiku. Podstawą jest rolnictwo, które zatrudnia 65% obywateli. Na eksport przeznacza się orzechy kokosowe i banany, oraz wanilię w której uprawie i eksporcie kraj ten zajmuje 7 miejsce na świecie. Wiele małych przedsiębiorstw, szczególnie w handlu detalicznym, jest obecnie zdominowany przez chińskich imigrantów. Sektor produkcyjny składa się z rzemiosła i kilka innych bardzo małych branż, które tworzą tylko 3% PKB. We wrześniu 1974 otwarty został Bank of Tonga. Kraj musi importować dużą część swojej żywności, głównie z Nowej Zelandii. Sektor przemysłowy stanowi zaledwie 1/10 PKB. Kraj jest uzależniony od pomocy zewnętrznej. Rząd podkreśla rozwoju sektora prywatnego, w szczególności wspiera inwestycje. Głównymi partnerami handlowymi Tonga są: Australia, Nowa Zelandia, Japonia i Fidżi.

Odkrycia archeologiczne dowodzą że pierwsi ludzi żyli na Tonga już 6000 lat temu. Znajdowały się tam
Tonga CIA map PL

Mapa

najprawdopodobniej najstarsze osady ludzkie na terenie Polinezji. Ok. XII wieku Tongijczycy tworzyli silną i znaczącą na terenie Pacyfiku cywilizację, określaną przez niektórych historyków jako "Imperium Tongijskie". W wieku XV, a potem w XVII trwały na Tonga wojny domowe. W tym oto czasie przybyli na wyspy pierwsi Europejczycy – holenderscy podróżnicy Willem Schouten i Jacob Le Maire w 1616, a następnie James Cook w latach 1773, 1774 i 1777, misjonarze z Londynu w 1794 i misjonarz kościoła metodystów Walter Lawrey w 1822. W 1845 Tonga zostało zjednoczone w Królestwo Polinezji przez wodza Taufa'ahau, który został ochrzczony i przyjął imię George. W 1875 ogłosił on Tonga monarchią konstytucyjną, wprowadzając kodeks prawny, emancypację kobiet, prawo własności ziemi, wolność prasy oraz ograniczając swobodę lokalnych wodzów. W obliczu próby obalenia drugiego króla przez europejskich kolonizatorów i miejscowych kacyków, na mocy Traktatu o przyjaźni z 18 maja 1900 Tonga stało się protektoratem brytyjskim. Tonga posiadała ten status przez 70 lat. W 1972 żołnierze Tonga podbili Minerwe (micronations utworzone na sztucznej wyspie w archipelagu). Tonga jest członkiem Wspólnoty Brytyjskiej.

Informacje

Dane podstawowe:

Król Tupou VI
stolica Nuku'alofa
powierzchnia 748 km²
liczba ludności 119 009
PKB całkowite 763 mln USD
PKB na osobe 7 344 USD
religia dominująca protestantyzm

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Tonga wraz z Fidżi to jedyne niewielkie państwa wyspiarskie w regionie które posiadają Siły Zbrojne. W Tongańskim wojsku służy ok. 35 000 (1/3 populacji kraju). Służba w Tonga jest obowiązkowa. Siły Zbrojne są podzielone na: Wojska Lądowe, Marynarke Wojenną, Siły Powietrzne, Siły Treningowe i Siły Terytorialne. Kolonialna armia Tonga brała udział w walkach na wyspach Salomona w czasie II wojny światowej u boku Amerykanów. Niepodległe Tonga prowadzi ścisłą współprace wojskową z Waszyngtonem. Tongańczycy są szkoleni w ośrodkach USA. Żołnierze Tonga ponownie walczyli u boku amerykanów w czasie Wojny w Iraku, a obecnie wystawiają swój 55-osobowy kontyngent w Afganistanie. 

Sprzęt i uzbrojenie wojska Tonga:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 22 Sierpień 2013 13:56