FANDOM

Togo - państwo w Afryce Zachodniej z dostępem do Oceanu Atlantyckiego i Zatoki Gwinejskiej.
481px-Coat of arms of Togo.svg

Godło Togo

Togo graniczy z Ghaną,
Togo flaga

Flaga Togo

Beninem i Burkina Faso. Większość powierzchni państwa zajmują góry i tereny wyżynne. Na południu kraju znajduje się aluwialna nizina nadbrzeżna stopniowo przechodząc na północy w wyżynę. Na południowo-zachodnim brzegu kraju przebiega pasmo gór Atakora. Togo posiada piaszczyste wybrzeże z licznymi lagunami i mierzejami. Dziedzictwem kulturowym kraju jest Koutammakou, ziemia plemienia Batammariba z bardzo charakterystyczną architekturą wkomponowaną w półpustynny krajobraz. Są to gliniane domy z wieżami, zwane także pałacami (Takienta), choć sama nazwa może być myląca.

Historia:

Od 1885 roku Togo stało było kolonią Niemiecką. Po I wojnie światowej Togo zostało podzielone między Wielką Brytanię i Francję. Po II wojnie światowej brytyjski obszar został przyłączony do Złotego Wybrzeża (obecna Ghana), a francuski stał się kolonią Togo Francuskie. Mieszkający w części brytyjskiej Togijczycy, którzy nie zgodzili się przyjąć obywatelstwa ghanijskiego zostali wysiedleni do Togo Francuskiego, a ich majątki przejęte przez rząd Ghany. 27 Kwietnia 1960 Togo uzyskało niepodległość. W 1967 roku w wyniku bezkrwawego przewrotu władzę w Togo objął Gnassingbé Eyadema - jego rządy nie należały jednak do bezkrwawych. Zmarł 5 lutego 2005. Był najdłużej rządzącym dyktatorem w Afryce. Władzę w kraju przejął po nim jego syn Faure Gnassingbé.

Gospodarka:
Togo mapa

Mapa

Togo jest krajem biednym, słabo rozwiniętym. Na jednego Togijczyka przypada mniej niż 1 000 USD. Podstawą gospodarki jest rolnictwo — wytwarza ok. 34% produktu krajowego brutto i zatrudnia ok. 69% zawodowo czynnych. Grunty orne zajmują 11,3% powierzchni kraju, większość zajęta pod uprawę roślin żywieniowych, głównie manioku, jamsu, ryżu, kukurydzy, sorga, na pn. — prosa. Na eksport uprawia się kawę, bawełnę oraz orzeszki ziemne, orzeszki karité i kakaowce. Na południu hoduje się trzode chlewną a na północy bydło. Hoduje się też owce i kozy. Połowy ryb w lagunach i na morzu. Togo posiada jedne z największych złóź fosforytów (wydobycie 2,1 mln t. w 2000 r).  Eksploatuje się także wapienie, marmury, sól. Produkcja energii elektrycznej w elektrowniach wodnych. Przemysł wytwarza 20,4% produktu krajowego brutto, obejmuje głównie niewielkie zakłady spożywcze i włókiennicze oraz cementownie. Rzemieślnicy wyrabiają tkaniny, produktów z liści palmowych i słomy, garncarstwo. 

Głównymi towarami eksportowymi są fosforyty i kawa (48 i 3,6%) oraz kakao i bawełna. Togo eksportuje swoje produkty głównie do: Holandii, Francji, Hiszpanii, USA. Podstawowymi produktami importowanymi są: maszyny, środki transportu, żywność, tkaniny, produkty naftowe; które się sprowadza z: Chin Indii, Francji, Holandii, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Faure Gnassingbé
stolica Lome
liczba ludności 5 837 017
powierzchnia 56 785 km²
PKB na osobe 446 USD
religie dominujące aminizm, chrześcijaństwo, islam

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Siły Zbrojne Togo składają się z Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych i Żandarmerii. Wydatki obronne w Togo wynoszą 1,6% PKB. Marynarka Wojenna w Togo powstała w 1976 roku. Obecnie dysponuje dwoma łodziami patrolowymi Kara i Mono. Togijscy żołnierze biorą udział w wielu misjach pokojowych na kontynencie Afrykańskim np. w Rwandzie. Obecnie biorą oni udział w misja pokojowej ECOWAS w Mali, gdzie w starciach z islamistami poległ jeden Togijski żołnierz.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Togo:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 3 Sierpień 2013 14:18