FANDOM

Thompson (Tommy gun) - pistolet maszynowy konstrukcji amerykańskiej produkowany przez firmę Auto-Ordnance, a zaprojektowany przez Johna Thompsona.

Tjompson.jpg

Thompson M1

Thompson był bardzo popularny w czasach prohibicji w Stanach Zjednoczonych, kiedy bardzo często "występował" jako broń zarówno gangsterów, jak i policji. Szczególnie popularny w czasach II wojny światowej.

Ameryka-ski-pistolet-maszynowy-thompson-m1928 0 b.jpg

Thompson M1928

Thompsony były używane przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych nawet podczas wojny wietnamskiej, a przez FBI aż do 1976 roku. Łącznie wyprodukowano około 1 700 000 sztuk tej broni, z czego 1 387 134 egzemplarzy uproszczonego modelu M1 używanego w czasie II wojny światowej.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Wersja M1928 M1
Państwo USA
Producent Auto-Ordnance, Savage Arms (współcześnie)
Projektant John T. Thompson
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1917 - 1920
Produkcja seryjna 1921 - nadal
Kaliber Nabój .45 ACP
Długość (mm) 850 810
Długość lufy (mm) 270 - 300
Masa (kg) 4,9 4,8
Pojemność magazynka 20 / 30 / 50 / 100 20 / 30 / 50
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 9000 - 1600
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 600 - 700
Zasięg skuteczny (m) 50
Zasięg maksymalny (m) 200
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 285
Thompson.jpg
Rozlozony thompson.jpg

Rozłożony Thompson

Thompson bryt.jpg

Żołnierz brytyjski z Thompsonem podczas II Wojny Światowej

Thompson uważany jest za najmniej celny z popularnych pistoletów maszynowych używanych podczas drugiej wojny światowej. Warto jednak pamiętać, że był jedną z najstarszych używanych wtedy broni tego typu - opracowano go ponad dwadzieścia lat przed wybuchem wojny. Twardy spust broni oraz silne uderzenie zamka powodowało podbicie broni w górę tak, że w praktycznie uniemożliwiało precyzyjne oddanie strzału. Amerykańska broń, mimo profilowanej rękojeści i drewnianego łoża nie jest wygodna przy składaniu się do strzału, czego nie ułatwia jej także duża masa. Mimo sporego ciężaru i zastosowania kompensatora rozrzutu Thompson jest bardzo duży.

Wersje:Edytuj

  • M1921 – pierwszy model produkcyjny, bardzo dobrze wykończony. Części drewniane były wykonane ze szlachetnych odmian drewna.
  • M1927 – samopowtarzalna odmiana M1921, strzelająca wyłącznie ogniem pojedynczym.
  • M1928 – krótsza odmiana M1921, najbardziej znana wersja pistoletu maszynowego Thompsona. W latach 30. weszła na wyposażenie US Navy i Marines. W momencie wybuchu II wojny światowej wielkie zamówienia z Wielkiej Brytanii i Francji uratowały producenta przed bankructwem.
  • M1928A1 – model, który wszedł do produkcji tuż przed japońskim atakiem na Pearl Harbor. Zmiany polegały przede wszystkim na zastąpieniu przedniego chwytu łożem oraz na uproszczeniu konstrukcji. Wersja ta była znacznie tańsza w produkcji. Mogła używać magazynków pudełkowych z 20 lub 30 nabojami lub bębnowych z 50 lub 100 nabojami, choć w praktyce okazało się, że korzystanie z magazynków bębnowych prowadziło do częstych zacięć.
  • M1 – jeszcze bardziej uproszczona wersja Thompsona. Zamek półswobodny zastąpiono w nim zamkiem swobodnym. Z lufy zniknęły charakterystyczne żebra poprawiające chłodzenie, a rękojeść napinania zamka przeniesiono na prawy bok komory zamkowej. Wersja M1 mogła być zasilana tylko z magazynków pudełkowych. Weszła do służby w 1943.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki