FANDOM

Tbilisi Aircraft Manufacturing (TAM) - gruzińskie przedsiębiorstwo lotniczo-zbrojeniowe zajmujące się remontami i modernizacjami samolotów bojowych, produkcją służbowych samolotów odrzutowych, pojazdów wojskowych oraz broni palnej.
104px-TAM Logo.svg

Znak firmowy przedsiębiorstwa TAM

Su-25km

Suchoj Su-25KM wytwarzany w Gruzji

Obecnie firma pracuje nad gruzińskimi bezzałogowcami. Tbilisi Aircraft Manufacturing została założona 15 grudnia 1941 roku. W pierwszych dniach II wojny światowej fabryki samolotów w Taganrogu i Sewastopolu (Ukraińska SRR) zostały przeniesione do Tbilisi. W nowej fabryce rozpoczęto produkcję samolotu myśliwskiego LaGG-3. Po II wojnie światowej firma pracowała z połączeniu z biurem Jakowlewa. TAM produkowała samoloty Jak-15, Jak-17 i Jak-23. W latach 50-tych z taśm w Tbilisi zaczęły schodzić samoloty myśliwskie konstrukcji Mikojana: MiG-15, MiG-17 oraz MiG-21. Firma produkowała także pociski kierowane K-10.

W 1978 roku rozpoczęto w Tbilisi produkcję samolotu szturmowego Suchoj Su-25. Od tego czasu wyprodukowano 800 takich samolotów dla odbiorców na całym świecie. Prócz Su-25 fabryka oferowała pociski powietrze-powietrze R-60 i R-73. W połowie lat 80-tych zakłady w Tbilisi wzięły udział w programie budowy radzieckiego wahadłowca kosmicznego Buran (ros. Буран). TAM zajmował się produkcją i montażem poszczególnych części i zespołów w programie. W latach 90-tych miał miejsce wspólny projekt Tbilaviamsheni i Gruzińskiego Instytutu Kosmocznego zakładający budowę i produkcję kosmicznej anteny odblaskowej wykorzystywanej na radzieckiej stacji kosmicznej Mir (ros. Мир).

Po 1991 roku produkcja samolotów Su-25 w Gruzji została zaprzestana z powodu złego stanu urządzeń konstrukcyjnych. Od 2001 roku firma zajmuje się przebudową Su-25 do wariantu Su-25U i Su-25KM Scorpion i produkcją lekkich odrzutowców Tam Jet i Elit Jet. Podczas wojny rosyjsko-gruzińskiej w 2008 roku, rosyjskie lotnictwo zbombardowało fabrykę TAM, lecz nie zaprzestała ona działalności.

Lazika

Bojowy wóz piechoty Lazika

Obecnie TAM zajmuje się produkcją pojazdów wojskowych opracowywanych przez Wojskowe Centrum Naukowo-Techniczne Delta, sprzętu artyleryjskiego i broni strzeleckiej.
Digdori

Opancerzony pojazd rozpoznawczy Digdori-1

InformacjeEdytuj

Produkty:Edytuj

Patrz też: Produkty Tbilisi Aircraft Manufacturing

Samoloty:

Bojowe wozy piechoty:Edytuj

Opancerzone pojazdy rozpoznawcze:Edytuj

Transportery opancerzone:Edytuj

Sprzęt artyleryjski:Edytuj

  • Mkudro ręczne moździerze 40-82 mm
  • moździerze 60, 82, 120 mm
  • ZCRS-122

Broń strzelecka:Edytuj

  • Pistolety
  • G5 karabin

Granatniki:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 8 wrzesień 2013 13:22

Więcej z Fandomu

Losowa wiki