FANDOM

Tarpan Honker - samochód terenowy konstrukcji polskiej użytkowany współcześnie przez służby cywilne i wojsko.

Honker

Honker firmy DZT/FS Honker produkowany obecnie

Obecnie Honker jest produkowany przez firmę Fabryka Samochodów Honker Sp. z.o.o. , która należy do DZT Tymińscy.

Prace nad pierwszym polskim samochodem terenowym rozpoczęły się pod koniec lat 70-tych. Pracowano wówczas nad wersją zwaną "PW-1" (PW to Pojazd Wielozadaniowy). W latach 1982-1988 doskonalono prototyp "PW-2". Konstrukcję i badania testowe prowadził Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka. Prototyp "PW-1" przedstawiono publicznie w 1984 roku, a produkcję seryjną rozpoczęła w 1988 roku najpierw przez Fabrykę Samochodów Rolniczych w Poznaniu (do 1996) pod nazwą "Tarpan Honker 4012" (model 10 osobowy hard-top) oraz "4022" (model 2 osobowy brygadowy). Aby nadać nazwę samochodowi ogłoszono konkurs, na który napłynęło wiele propozycji. Oficjalnie wybrano nazwę Honker która była kryptonimem polskiego ataku na Monte Cassino w czasie II wojny światowej.
Sanitarka Tarpan Honker WP 001

Tarpan Honker w wersji wojskowej sanitarki

Kilka lat po rozpoczęciu produkcji seryjnej, zaczęto prace projektowe nad krótszą odmianą o rozstawie osi 2210 mm pod nazwą "Honker 4032". Prace te skończyły się na prototypie. Roboczo auto zostało nazwane "Zwiad". Kiedy FSR Poznań upadł a zakład został przejęty przez Volkswagena, produkcje Honkera przeniesiono do Lublina, do Fabryki Samochodów Ciężarowych która należała wtedy do Daewoo i nazywała się Daewoo Motor Polska. Daewoo przeprojektowało trochę wnętrze pojazdu oraz zmieniło nazwę na "Honker 2324". Firma Daewoo planowała też produkcję gruntownie przeprojektowanego "Daewoo Honker II" z napędem 4x2 lub 4x4. Oficjalnie jednak we wrześniu 2000 roku rozpoczęto produkcję wersji po "faceliftingu" pod nazwą "Daewoo Honker 2000", w którym dokonano tylko kosmetycznych zmian nadwozia. Po upadku DMP model nazywano "Honker 2000".
Honker-star

Tarpan Honker 2000 obok ciężarowego samochodu terenowego Star 944

Po upadku Daewoo Motor Polska zakład został przejęty przez producenta silników Andoria, przejął produkcje Honkera, który był produkowany pod marką Andoria. W styczniu 2004 zakład ponownie zmienił właściciela, tym razem na Intrall Sp. z.o.o. Honker w tym czasie był sprzedawany pod marką Intrall Honker, opracowano wersje opancerzoną Intrall Honker Skorpion-3, a wersja sanitarna została wyeksportowana do Iraku. 

Głównymi odbiorcami tego modelu były różne służby mundurowe, zwłaszcza Wojsko Polskie. Największym odbiorcą cywilnym była firma KGHM Polska Miedź, w której specjalnie przystosowane (m.in. obniżone) Honkery służą m.in. do przewożenia górników pod ziemią.
Honkermilicja2

Tarpan Honker w wersji dla Milicji Obywatelskiej (MO)

1 2

Tarpan Honker w wersji dla Milicji Obywatelskiej (MO), następnie służący w Policji

Produkcja modeli Honker była niewielka, sięgając najwyżej poziomu kilkuset sztuk. W FSR w Poznaniu w 1992 roku powstało 450 szt., w 1994 - 314 szt., 1995 - 288 sztuk. Po zaprzestaniu produkcji na początku 1996 roku, prawa do produkcji modeli Tarpan przejęła spółka Daewoo Motor Polska Sp. z o.o., która jesienią 1996 roku rozpoczęła ich montaż próbny w Lublinie. W obu tych fabrykach powstało wówczas około 20 sztuk. W 1997 roku powstało 155 szt., 1998 - 232 szt., 1999 - około 350 szt., 2000 - około 200 szt., 2001 - około 30-40 szt., 2002 - 140 szt., 2003 - 278 szt., 2004 - około 490 szt., 2005 - 177 szt., 2006 - 245 szt., 2007 - 35 sztuk. Od wiosny 2007 roku produkcja była zawieszona.

Właścicielem praw do produkcji samochodów Honker do 2009 roku był Syndyk DMP. W 2008 roku pojawiła się
Honker-strażak

Tarpan Honker w wersji strażackiej

informacja o chęci przejęcia praw do produkcji Honkera przez ukraińską firmę „DP Naftogazbud Polior", jednak do finalizacji umowy między stroną ukraińską a syndykiem DMP nie doszło. Syndyk firmy Daewoo Motor Polska utworzył w 2008 roku Zakład Produkcji Samochodów (ZPS) który posiadał zamówienie na dostawe 200 Honkerów dla wojska. Ostatecznie zdecydowano sprzedać prawa do produkcji Honkera (wraz z Lublinem który był produkowany razem z Honkerem), oraz maszyn produkcyjnych i hal montażowych. Do przetargu zgłosiła się firma „Igma - pojazdy specjalne i opancerzone" oraz DZT Tymińscy. Przetarg wygrała DZT Tymińscy z Siemiatycz.  W ogłoszeniu o przetargu na zakup praw do produkcji Honkera i majątku po DMP postawiono przyszłemu nabywcy kilka warunków, m.in.: kontynuowanie produkcji Honkera na terenie Polski, w oparciu o przedsiębiorców krajowych; kontynuowanie produkcji samochodów w zakładzie w Lublinie; przejęcie pracowników związanych z produkcją samochodów; realizację umów na dostawy oraz umów gwarancyjnych zawartych z odbiorcami przez dotychczasowego producenta; zapewnienie dostaw części zamiennych i zespołów w ilościach zamawianych przez odbiorców w okresie 10 lat eksploatacji pojazdów; przejęcie materiałów i półfabrykatów do produkcji Honkera
Honker-górnik

Honker w wersji dla KGHM

i narzędzi do produkcji samochodów.

Po podpisaniu umowy wyprodukowano jeden prototyp wersji Honkera po liflingu (która jest produkowana do dzisiaj) i 6 samochodów do celów promocyjnych. Ponadto opracowano wersje pickup która miała premiere na MSPO 2012. Ostatecznie nowy Honker został wdrożony do produkcji seryjnej na rynek cywilny i dla służb mundurowych. W 2010 roku Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polski zamówiły pierwsze 60 samochodów nowej wersji. Honkery produkuje się w wersji hard-top, ze skrzynią ładunkową oraz pick-up. Początkowo wykorzystywano w samochodzie silniki od FSO Polonez, lecz ze względu że silnik ten był przystosowany do montowania w samochodach osobowych, obecnie w samochodzie stosuje się silniki włoskiej Iveco i polskiej Andoria. Samochód ma 3-drzwiowe nadwozie, oparte na ramie ze sztywnymi mostami napędowymi na resorach piórowych. Długość samochodu wynosi 4630 mm, szerokość 1870 mm, wysokość 2190 mm, masa własna 2250 kg.

Użytkownicy:

  • Polska (PRL) - Milicja Obywatelska (MO)Polska (RP) - Siły Zbrojne - 2 466szt. (stan na 2009 rok), Policja, Pogotowie Energetyczne, KGHM Polska Miedź, Straż Pożarna, WOPR
  • Azerbejdżan - ANAMA (Azerbejdżańska Krajowa Agencja Rozminowywania)
  • Irak (RI) - Siły Zbrojne
  • Łotwa - wypożyczone od Polskich Wojsk na potrzeby swojego kontyngentu w Iraku
  • Nigeria - Siły Zbrojne
  • Urugwaj - 12 szt. odkupionych od MON

Użytkownik:Dominikier35 26 Lipiec 2013 14:36