FANDOM

Zjednoczona Republika Tanzanii (ZRT) - socjalistyczne państwo we wschodniej Afryce położone nad Oceanem Indyjskim powstałe z połączenia dawnych kolonii brytyjskich Tanganiki oraz Zanzibaru.
251px-Coat of arms of Tanzania.svg

Godło Zjednoczonej Republiki Tanzanii

Flag of Tanzania.svg

Flaga Zjednoczonej Republiki Tanzanii

Tanzania graniczy od zachodu z Rwandą, Burundi i Demokratyczną Republiką Konga (DRK), od północy z Ugandą i Kenią, natomiast od południa z Zambią, Malawi i Republiką Mozambiku (RM). Do Tanzanii należy archipelag Zanzibar składający się z kilku wysp, z których największą powierzchnię zajmują Zanzibar i Pemba. Tanzania podzielona jest na 26 regionów.

Historia:

Tanzania jako państwo powstało w 1964 roku z połączenia byłych kolonii brytyjskichTanganiki (niepodległej od 1961 roku) oraz Zanzibaru (niepodległego od 1963 roku) jako Zjednoczona Republika Tanganiki i Zanzibaru, od października 1964 roku jej oficjalną nazwą jest Zjednoczona Republika Tanzanii. Pierwszym prezydentem Tanzanii został dotychczasowy prezydent Tanganiki Julius Nyerere. Pierwszą (tymczasową) konstytucję proklamowano w 1965 roku. W tym samym roku zakazano działalności opozycyjnej, a od uchwalenia konstytucji w 1977 roku jedyną legalna partią stała się socjalistyczna Partia Rewolucyjna Tanzanii (CCM), powstała z połączenia TANU w Tanganice i Partii Afroszyrazyjskiej (ASP) na Zanzibarze.

Nyerere prowadził socjalistyczny program gospodarczy, wdrożył politykę kolektywizacji rolnictwa znaną jako Ujmaa i nawiązał bliskie stosunki zarówno z Chińską Republiką Ludową (CHRL), państwami zachodnimi jak i państwami RWPG. W 1967 roku przeprowadzono nacjonalizację (upaństwowienie) przemysłu. Wprowadzono nowoczesny system nawadniania, wody z rzek Kisangiro i Lelestutta skierowano poprzez kanały na pola.

W kraju rozwijało się rolnictwo, choć przed 1974 roku uprawiano głownie herbatę i goździki. W 1974 roku prowadzono wspólny program ujamma i IDA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju) w czasie którego powstały nowe wsie, IDA finansowała projekty alternatywnych upraw i udzielania drobnym rolnikom kredytów. Dzięki programowi zmniejszono liczbę mniej dochodowych upraw herbaty kosztem zwiększenia upraw alternatywnych. W 1976 roku Tanzania stała się trzecim co do wielkości producentem tytoniu w Afryce. W 1977 roku Tanzania wsparła zamach stanu w wyniku którego obalono prezydenta Seszeli Jamesa Manchama. W 1978 roku doszło do wybuchu wojny z sąsiednią Ugandą, która dokonała agresji. Tanzania przeszła do kontrataku, czego konsekwencją była przegrana przez Ugandę wojna i upadek reżimu jej prawicowego dyktatora Idi Amina.

W lutym 1980 roku prezydent zapowiedział skupienie wszystkich środków na budowie socjalizmu. W miesiąc później ogłosił program „socjalizm w handlu”, zakładający tworzenie sieci sklepów spółdzielczych oraz projekt 20-letniego planu rozwoju gospodarczego na lata 1981–2000, przewidujący potrojenie PKB. Nyerere zapowiedział przejście na emeryturę po wyborach prezydenckich w 1985 roku. Obecnie prezydent uznawany jest za Ojca Narodu. Następca Nyerere, Hassan Mwinyi rządzący w latach 1985 - 1995 na konferencji poświęconej Deklaracji z Aruszy, zauważył że w czasie kadencji jego poprzednika, długość życia Tanzańczyków wzrosła do 52 lat, ograniczono śmiertelność niemowląt do 137 na tysiąc, wybudowano 2600 przychodni i 150 szpitali, wybudowano dwa uniwersytety z ponad 4500 studentami oraz zapewniono 3.700.000 dzieciom naukę w szkole podstawowej. W 1992 roku władze Tanzanii zalegalizowały działalność opozycyjną, jednak nadal dominujące znaczenie ma socjalistyczna partia CCM. Jednocześnie rozpoczęto liberalizację gospodarki. W 1995 roku prezydentem został wybrany Benjamin Mkapa, którego w roku 2005 na stanowisku zastąpił obecny prezydent Jakaya Kikwete. Od czasów wyborów w 2005 roku dominującą pozycję w całym kraju zdobyła partia CCM zdobywając 70% poparcia w wyborach do Zgromadzenia Narodowego i 80% poparcia w wyborach prezydenckich.

Geografia:

Tanzania to kraj w większości wyżynny, większą część powierzchni kraju zajmuje rozległy płaskowyż Unyamwezi (900 - 1500 m n.p.m.), poprzecinany rowami tektonicznymi, należącymi do systemu Wielkich rowów Afrykańskich. Środkową część kraju przecina z południa na północ Wielki Rów Wschodni, wzdłuż zachodniej granicy biegnie Wielki Rów Zachodni. W obrębie rowów wznoszą się wysokie masywy górskie będące przeważnie wulkanami: Kilimandżaro (5895 m n.p.m.) będący najwyższą górą w Afryce i Meru (4565 m n.p.m.). Wschodnia część kraju jest nizinna.

W północno-zachodniej części kraju, na pograniczu tanzańsko-ugandyjsko-kenijskim, znajduje się Jezioro Wiktorii mające powierzchnię 68,8 tys. km², co sprawia, że jest to największe jezioro Afryki, największe tropikalne jezioro świata, drugie jezioro słodkowodne świata, trzecie pod względem powierzchni i ósme pod względem objętości na świecie. Wzdłuż zachodniej granicy z Demokratyczną Republiką Konga rozciąga się Jezioro Tanganika. Oba jeziora zaliczane są do Wielkich Jezior Afrykańskich. Najdłuższa rzeka Tanzanii to Rufidżi.

Gospodarka:

Podstawą gospodarki Tanzanii jest rolnictwo, dające ponad połowę PKB, 85% zysków z eksportu i 90% zatrudnienia. Główne uprawy to: herbata, kawa, bawełna, agawa sizalowa (2 miejsce w produkcji światowej) i goździki (83% światowych zbiorów). Posiada znaczne zasoby naturalne spośród których wydobywa się: diamenty (70 tys. karatów, 1992), rubiny, szafiry, złoto, sól, gips, fosforyty, rudy cyny i żelaza oraz węgiel kamienny. Tanzania posiada również złoża rud ołowiu, kobaltu, niklu, uranu, niobu, miedzi, tytanu oraz gazu ziemnego, które nie są eksploatowane. Spore zyski krajowi przynosi turystyka. Na terenie Tanzanii znajduje się najwyższy szczyt Afryki - Kilimandżaro. Oprócz Kilimandżaro bardzo atrakcyjny turystycznie jest rejon krateru Ngorongoro, który wchodzi w skład krajobrazowo-zwierzęcego Rezerwatu Ngorongoro (w 1979 roku wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO), jezioro Tanganika oraz część jeziora Wiktorii. Inną wielką atrakcją turystyczną Tanzanii jest Park Narodowy Serengeti.
Jakaya Mrisho Kikwete

Prezydent Zjednoczonej Republiki Tanzanii Jakaya Mrisho Kikwete

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: suahili i angielski
  • Stolica: Dodoma
  • Ustrój polityczny: republika federalna socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Jakaya Mrisho Kikwete
  • Powierzchnia: 945 087 km² (31. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 43 601 796 (30. miejsce na świecie) - 2012 rok
  • Jednostka monetarna: Szyling tanzański

Partie polityczne:

  • Rewolucyjna Partia Państwowa (Chama Cha) - socjalistyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Tanzanii:

Biografie:

Galeria:

22:17, maj 23, 2013 (UTC)Michał Iljin (dyskusja)IljinM.