FANDOM

TKS - czołg lekki typu tankietka konstrukcji polskiej z okresu przed II wojną światową.
TKS muz1

TKS odrestaurowany

Tankietka TKS była ulepszoną wersją wcześniej zaprojektowanej tankietki TK-3. Został skonstruowany w Biurze Studiów PZInż. przez zespół pod kierunkiem inż. Edwarda Habicha. Główną zmianą była modernizacja kształtu przedniej części kadłuba, wymiana silnika oraz dodanie peryskopu dla dowódcy, zmiana opancerzenia, instalacji elektrycznej, ulepszenie układu jezdnego. Ponieważ uzbrojenie czołgu TKS uznano za niewystarczające, na początku 1939 roku (po wcześniejszych próbach jesienią 1938) postanowiono przezbroić 250 czołgów (TK-3 i TKS łącznie) w nkm wz. 38FK kal. 20 mm., polskiej konstrukcji. Do grudnia 1939 roku miano przezbroić 50 czołgów TK-3 i 60 TKS. W kampanii wrześniowej 1939 roku w czołgi TKS były uzbrojone dywizjony pancerne wchodzące w skład brygad kawalerii, samodzielne kompanie czołgów rozpoznawczych, przydzielane poszczególnym dywizjom piechoty oraz oddziały rozpoznawcze 10 Brygady Kawalerii Zmotoryzowanej i Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej, jak i ich organiczne kompanie czołgów rozpoznawczych. W sumie Wojsko Polskie posiadało na stanie w połowie 1939 roku 300 wozów TK-3 i 274 TKS. Mobilizacja przewidywała etaty na łączną liczbę 430 czołgów rozpoznawczych, TKS i TK-3, w tym 50 szt.(po 5 na pociąg pancerny) przydzielone pociągom pancernym. 

Skuteczność w walce z niemieckimi czołgami tankietek TKS uzbrojonych w najcięższe karabiny maszynowe kalibru 20 mm opisał gen. Franciszek Skibiński relacjonując wydarzenia mające miejsce 9 września podczas
TKS 05

TKS

obrony Łańcuta kiedy to 101 Kompania Czołgów Rozpoznawczych TKS pod dowództwem por. Zdzisława Ziemskiego ruszyła z odsieczą Dywizjonowi Rozpoznawczemu: "TKS-y ruszyły - najpierw kolumną, w wąwozie drogi, wzbijając chmury kurzu, paręset metrów od wsi rozwinęły się w linię po obu stronach drogi. Wtedy widocznie Niemcy dostrzegli kontratak, ogień wzmógł się gwałtownie. Rozległy się powolne, basowe serie najcięższych karabinów maszynowych, w które uzbrojone były czołgi TKS. Cóż za wspaniałe przeżycie - widok niemieckiego odwrotu! Najpierw jeden, później drugi, a jeszcze później trzeci czołg niemiecki wyraźnie zakulał i stanął. Załogi wyskakiwały prościutko pod ogień broni maszynowej. Czarne sylwetki powstawały na wzgórzu na wschód od Albigowej i zaczęły staczać się ku wsi - to ułani z Dywizjonu Rozpoznaczego atakowali, odbierając swe poprzednie stanowiska. Kontratak był niezaprzeczalnym sukcesem - jak udana szarża kawaleryjska" - gen. Franciszek Skibiński.
TKS

Prototypowy egzemplarz tankietki TKS

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent:
  • Typ pojazdu: tankietka
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1933
  • Produkcja: 1934 - 1936
  • Wyprodukowane egzemplarze: 280szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: karabin maszynowy Hotchkiss wz.25 kal. 7,92 mm lub nkm wz.38 FK-A
  • Uzbrojenie dodatkowe: ...
  • Silnik: gaźnikowy, 4-cylindrowy PZInż 235 o mocy 110 KM
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Pancerz: grubość: nitowany z płyt pancernych, grubość: 3-10 mm
  • Długość: 2,56 - 2,98 m (zależnie od wersji)
  • Szerokość: 1,76 m
  • Wysokość: 1,33 m
  • Prześwit: 0,33 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 2 570 - 2 650 kg (zależnie od wersji)
  • Prędkość maks.: 45 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 160 km (na szosie), 90 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 60 l

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 6 październik 2013 13:36

Więcej z Fandomu

Losowa wiki