Fandom

Wiki Uzbrojenie

TAR-21

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Tavor Assault Rifle - 21 (TAR-21, Tavor, X95) - karabin szturmowy konstrukcji izraelskiej.

Tavor 01.jpg

Karabin MTAR-21

Karabin TAR-21 produkowany jest przez koncern Israel Military Industries Ltd. Nazwa pochodzi od góry Tabor (hebrajska nazwa Tavor).

Pierwszym opracowanym w Izraelu karabinem był Galil, będący mocno zmodernizowaną wersją radzieckiego karabinu AK, a dokładniej fińskiego Valmet M62. Jednak w jednostkach liniowych został on dość szybko zastąpiony przez amerykańskie karabiny M16. Na początku lat 90-tych dowództwo izraelskich sił lądowych postanowiło wprowadzić do uzbrojenia nowy karabin, który po roku 2000 zastąpiłby w uzbrojeniu Galile i M16. Zadanie opracowania nowej broni powierzono firmie Israel Military Industries Ltd. Pierwszym etapem prac projektowych było zebranie informacji o oczekiwaniach przyszłych użytkowników karabinu – izraelskich żołnierzy piechoty. Okazało się, że oczekują oni broni lżejszej, łatwiejszej w obsłudze. Oczekiwano także, że nowa broń zostanie wyposażona w celownik ułatwiający strzelanie (inny niż mechaniczny). Opierając się na tych sondażach, zespół konstrukcyjny IMI. przyjął założenia konstrukcyjne nowego karabinu. Do prac włączono też specjalistów z firmy Formtech, którzy mieli się zająć zewnętrzną formą nowego karabinu (celem było uzyskanie maksymalnie ergonomicznej konstrukcji). Na tym etapie prac podjęto decyzję, że nowa broń będzie zbudowana w układzie bullpup. Prace nad prototypem rozpoczęto w 1991 roku, ale były one utrzymywane w tajemnicy. Pomiędzy 1991 a 1993 rokiem wyprodukowano partię prototypową karabinów (95 sztuk). Zostały one przekazane do jednostek wojskowych w celu przetestowania. 10 sierpnia 1993 roku karabin został po raz pierwszy zaprezentowany. Produkcję karabinu rozpoczęto ok. 2000 roku.

Od 2001 roku Tavor jest wprowadzany na uzbrojenie kolejnych jednostek Cahalu. W 2006 roku stał się podstawowym uzbrojeniem brygady Golani, w 2007 Givati.
IMI Tavor TAR-21.jpg

TAR-21

W październiku 2008 roku ukraińskie MSW poinformowało o nabyciu licencji na produkcję karabinu Tavor. Równocześnie poinformowano o nabyciu licencji na LKMy Negev. Nowa broń ma początkowo trafić na uzbrojenie funkcjonariuszy jednostek specjalnych MSW Ukrainy, a jej producentem mają być zakłady KP NWO Fort MWS Ukrajiny.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

Broń TAR-21
Państwo Izrael
Producent IMI, IWI
Typ Karabin szturmowy
Produkcja seryjna

2000 - nadal

Dane techniczne:Edytuj

Wersja TAR-21 STAR-21 CTAR-21 GTAR-21 TAR-21 MSW
Nabój Nabój 5,56 x 45
Pojemność magazynka 30
Długość (mm) 640 725 725 835 725
Masa (kg) 3,18 4,3 3,28 5,5 3,28
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 890 910 860 770 920
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 750 - 900 700 - 1000
Zasięg skuteczny (m) 550 ?

Wersje:Edytuj

Tavor-21Edytuj

  • TAR-21 - wersja podstawowa.
    Tavor-05-star21.jpg

    STAR-21

  • GTAR-21 - wersja przystosowana do montowania podlufowego granatnika.
  • STAR-21 - (Sharpshooter TAR-21) wersja wyborowa z wydłużoną lufą i dwójnogiem. Zamiast celownika kolimatorowego optyczny. Według niepotwierdzonych informacji trwają prace nad dostosowaniem tej wersji do amunicji 7,62 × 51 mm NATO.
  • CTAR-21 - (Commando TAR-21) karabinek ze skróconą lufą.
  • TAR-21 MSW - wersja dla sił policyjnych.
  • Zittara - indyjska odmiana broni. Przystosowana do kalibru 5.56×30mm MINSAS

X95Edytuj

X95.jpg

X95

  • X95 - wersja podstawowa
  • X95 SMG - pistolet maszynowy 9mm
  • X95S - pistolet maszynowy 9mm z tłumikiem dźwięku
  • X95 MSW - wersja dla sił policyjnych.
Wersja X95 X95 SMG X95S X95 MSW
Nabój Nabój 5,56 x 45 mm nabój 9 x 19 mm Parabellum nabój 5,56 x 45 mm
Pojemność magazynka 30 32 30
Długość (mm) 580 580 850 580
Masa (kg) 2,98 2,94 3,25 2,98
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 860 400 280 860
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700 - 1000 700 - 1000 750 - 1200 700 - 1000

MeronEdytuj

Meron.jpg

Meron

- nowy design karabinka TAR-21 opracowany przez izraelską firmę Versia Military Design. Jest to karabin w układzie bullpup z regulowaną długością stopki i podnoszoną poduszką policzkową, Obecnie trwają testy dwóch pierwszych prototypów broni. Brak informacji o danych technicznych.

Karabin TAR-21 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną . Zasada działania oparta jest o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Przełącznik rodzaju ognia (połączony z bezpiecznikiem) znajduje się po obu stronach broni, w zasięgu kciuka dłoni spoczywającej na chwycie pistoletowym. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi (można stosować dowolne magazynki zgodne ze STANAG NATO). Broń standardowo wyposażona w celownik kolimatorowy MARS (Multi-purpose Aiming Reflex Sight). Przed kolimatorem znajduje się podstawa - szyna do montażu celownika noktowizyjnego.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki