Wikia

Wiki Uzbrojenie

T-90

Komentarze0
1304strony na
tej wiki

T-90 "Władimir" (ros. Т-90 "Владимир") - współczesny czołg podstawowy konstrukcji rosyjskiej III generacji, następca czołgów T-72 oraz T-80.

T90 2.jpg

Czołg podstawowy T-90

Produkowany przez Uralską Fabrykę Wagonów (UWZ) w Niżnym Tagilu od roku 1992 do chwili obecnej.

Konstrukcja czołgu jest oparta na prototypie opracowanym w okresie ZSRR noszącym oznaczenie T-88. Konstrukcja, która początkowo miała być opracowana zupełnie od nowa bazuje na czołgu T-72BM, z wykorzystaniem podzespołów czołgu T-80. Po śmierci w 1999 roku głównego projektanta czołgu Władimira Iwanowicza Potkina decyzją rządu Federacji Rosyjskiej T-90 został nazwany "Władimir".

Czołg T-90 zbudowany w typowym dla czołgów układzie konstrukcyjnym posiada pancerz reaktywny nowej generacji Kontakt-5 na kadłubie i wieży, a w najnowszych wersjach pancerz reaktywny Relikt, który chroni czołg przed wszystkimi współcześnie używanymi kierowanymi pociskami przeciwpancernymi takimi jak TOW, HOT, Milan czy Dragon, także z głowicami kumulacyjnymi. Oprócz tradycyjnych metod ochrony T-90 posiada aktywny system optyczno-elektronicznego tłumienia i zakłócania Zasłona-1 (ros. Шторa-1) składający się m.in. ze stacji zakłócania z 2 emiterami podczerwieni OTSzU-1-7, czujników wykrywania opromieniowania laserem, 12 wyrzutni granatów dymnych i aerozolowych. Drugi system ochrony aktywnej umieszczony na czołgu nazywający się Arena (ros. Aрена) wykrywa lecące pociski za pomocą radaru mikrofalowego i wystrzeliwuje przeciwpociski niszczące nadchodzące rakiety i pociski. Czołg posiada zdolność pokonywania przeszkód wodnych do 5 metrów głębokości. Dzięki zwartej sylwetce i niedużej masie całkowitej czołg T-90 jest bardzo ruchliwy i trudny do wykrycia na polu walki, pozatym posiada dobre wskaźniki siły ognia i mobilności oraz doskonałej ochrony przed bronią przeciwpancerną. Czołg T-90 posiada możliwość przekraczania przeszkód wodnych o głębokości do 5 metrów, podczas gdy np. urządzenia do przekraczania przeszkód wodnych amerykańskich czołgów M1 Abrams pozwalają przekroczać przeszkody wodne do 2 metrów głębokości. Armata ładowana jest automatycznie przez zmechanizowany układ zasilania. W związku z tym załogę stanowią jedynie 3 osoby (dowódca, działonowy i mechanik-kierowca). Niektóre wersje wyposażone są w system klimatyzacji SKS-3.

T90m.jpg

Sylwetka boczna czołgu w najnowszej wersji T-90AM

Pierwszy prototyp czołgu powstał w 1989 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1992 roku. W tym samym roku w październiku został wprowadzony na uzbrojenie Armii Rosyjskiej jako następca czołgów T-72 oraz T-80. W 2004 roku weszła do produkcji zmodernizowana wersja oznaczona jako T-90A. W latach 2001-2010 czołg T-90 był najlepiej sprzedającym się czołgiem na świecie. Niespotykaną do tej pory sytuacją jest fakt, że Rosja zdecydowała się na eksport tak nowoczesnego czołgu, zaraz po wprowadzeniu go na wyposażenie swojej armii. Taka sytuacja wymuszona jest dużą konkurencją na światowych rynkach.

Indian Army T-90.jpg

Czołg T-90 armii Republiki Indii (RI)

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata gładkolufowa 2A46M-4 kal. 125 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km PKT lub PKTM kalibru 7,62 mm, przeciwlotniczy wkm 9P17 NSW lub 9P49 Kord kalibru 12,7 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 12 cylindrowy W-84 o mocy 840 KM (wcześniejsze wersje T-90),12-cylindrowy W-92 o mocy 1000 KM lub 12-cylindrowy W-96 o mocy 1250 KM (późniejsze wersje T-90)
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, manualna lub automatyczna (wersje AM i SM)
  • Pancerz: zasadniczy: wielowarstwowy stalowo - kompozytowy, spawany z płyt walcowanych oraz dodatkowy pancerz reaktywny Kontakt-5 lub Relikt (nowsze wersje), grubość: 200 mm
  • Długość: 9,53 m (całkowita), 6,86 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,78 m
  • Wysokość: 2,23 m
  • Prześwit: 0,40 - 0,42 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 46 500 kg, 48 000 kg (najnowsze wersje AM i SM)
  • Prędkość maks.: 75 km/h (na szosie), 50 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 700 km (na szosie), 520 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 1600 l (z dodatkowymi zbiornikami)

Wersje:

  • T-90 - pierwsza wersja seryjna.
    T-90SM.jpg

    Czołg T-90SM

  • T-90S - wersja eksportowa T-90.
  • T-90K - wersja dowódcza T-90 wyposażona w dodatkową radiostację (R-163-50K) oraz urządzenia nawigacyjne (TNA-4-3).
  • T-90SK - wersja dowódcza T-90S z dodatkowym sprzętem łączności i nawigacji.
  • T-90A - zmodernizowana wersja czołgu T-90 opracowana w 2004 roku, wyposażona w nowy mocniejszy silnik W-92 o mocy 1000 KM, ulepszony system termowizyjny (kamera termowizyjna Śnieżyca-M, a następnie ESSA o zasięgu widzialności 4 000 m), nowocześniejszy stabilizator armaty oraz nowe systemy ochrony przeciwpożarowej.
  • T-90SA - zmodernizowana wersja eksportowa T-90A.
  • T-90AK - wersja dowódcza T-90A z dodatkowym sprzętem łączności, nawigacji oraz systemem kierowania bitwą. W służbie Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej od 2006 roku.
  • T-90AM - najnowsza zmodernizowana wersja czołgu T-90A z nową wieżą wyposażoną w zmodernizowaną armatę 2A46M-5, z amunicją umieszczoną w odzielnej niszy z tyłu wieży oddzielonej od części załogowej pancerną płytą. Wyposażona w automatyczną skrzynię biegów, system kierowania ogniem Kalina, zdalnie sterowany przeciwlotniczy karabin maszynowy UDP oraz nowy pancerz reaktywny Relikt zamiast wcześniejszego Kontakt-5. Ponadto w tej wersji tradycyjne dźwignie kierowania zastąpiono nowoczesnym systemem kierowania opartym na kierownicy. Prędkość na biegu wstecznym wynosi 30 km/h.
  • T-90SM - wersja eksportowa czołgu T-90AM.
  • IMR-3M - wóz inżynieryjnego rozgradzania.
  • MTU-90 - czołgowy układacz mostowy.
  • BMR-3M - opancerzony wóz rozminowania (czołg saperski).
  • BREM-1M - opancerzony wóz zabezpieczenia technicznego.
    P ec192b0096ae0b9bd802458d80861a66.jpg

    Czołg T-90SM

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:43, maj 8, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej od Wikii

Losowa wiki