FANDOM

T-34 - czołg średni konstrukcji radzieckiej z okresu II wojny światowej, następca czołgu średniego T-28.
T34-76

Radziecki czołg średni T-34 z działem kalibru 76 mm

800px-T-34-85 góra RB

Muzealny egzemplarz czołgu T-34 pochodzącego z Ludowego Wojska Polskiego z działem kalibru 85 mm

Czołg T-34 został opracowany w biurze konstrukcyjnym Zakładów w Charkowie kierowanym przez Michaiła Iljicza Koszkina pod numerem fabrycznym 183 jako rozwinięcie serii czołgów pościgowych BT-5 oraz BT-7. W momencie pojawienia się na froncie II wojny światowej stanowił on najnowocześniejszy i najlepszy czołg świataPoczątkowo produkowany w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu, był podstawą uzbrojenia radzieckich sił pancernych w latach 1941–1945. Był najpowszechniejszym czołgiem średnim II wojny światowej.

Czołg T-34 zbudowano w klasycznym układzie konstrukcyjnym. Kadłub o pochyłych ścianach, zmniejszających ryzyko przebicia wykonany został z walcowanych płyt pancernych o maksymalnej grubości 70 mm. Wieża spawana z elementów odlewanych. Kadłub podzielony był konstrukcyjnie na trzy przedziały: kierowania, bojowy oraz napędowy. W przedziale kierowania znajdującym się z przodu kadłuba, znajdowały się stanowiska mechanika-kierowcy oraz strzelca pokładowego-radiotelegrafisty. W przedziale bojowym, obejmującym wieżę i środkową część kadłuba, znajdowały się stanowiska dla dowódcy czołgu-działonowego oraz ładowniczegoKonstrukcja T-34 wyróżniała się solidnością wykonania i dużą siłą ognia. Główne uzbrojenie stanowiło działo kalibru 76,2 mm, ponadto czołg uzbrojony był w marszowy karabin maszynowy DT kalibru 7,62 mm umieszczony z przodu kadłuba i służący do ostrzeliwania piechoty i lekkich umocnień na drodze czołgu. Posiadał solidny pancerz, mocny silnik oraz szerokie gąsienice. Projekt i konstrukcja czołgu były stale modernizowane. Poprawiano jego skuteczność i zmniejszano koszty produkcji. Jego pancerz był podobny lub mocniejszy niż w porównywalnych konstrukcjach, takich jak niemiecki Panzerkampfwagen IV czy amerykański M4 Sherman.

4887848-kolumna-radzieckich-t-34

Kolumna radzieckich czołgów T-34 w drodze na front

Pierwsze dwa prototypy czołgu T-34 zostały ukończone w styczniu 1940 roku. W ramach testów przejechały 2 000 km trasy z Charkowa do Moskwy (demonstracja dla przywódców ZSRR) i dalej pod Linię Mannerheima. Polecenie o rozpoczęciu produkcji seryjnej zostało podpisane przez Komitet Obrony 31 marca 1940 roku. Wszelkie usterki wykryte podczas jazdy testowej zostały poprawione i pierwsza seria produkcyjna nowych czołgów została ukończona we wrześniu 1940 roku i trafiła na wyposażenie Armii Czerwonej, następnie trafił on także do sojuszniczej nowo zawiązanej w ZSRR Armii Polskiej. Z początkiem 1944 roku na polach bitewnych pojawiła się nowa wersja oznaczona T-34-85, z potężniejszym działem kalibru 85 mm oraz większą wieżą zaprojektowaną dla trzech czołgistów. Tą wersję produkowano w ZSRR do 1950 roku. W Polsce czołg oprócz tego, że był wykorzystywany w Ludowym Wojsku Polskim (LWP) stał się bardzo popularny za sprawą wojennego serialu telewizyjnego "Czterej pancerni i pies" opowiadającego o wojennych przygodach załogi czołgu o numerze taktycznym 102 o nazwie "Rudy". Na serialu tym wychowywały się całe pokolenia Polaków i wygrał on na początku lat 90-tych w plebiscycie telewidzów na serial wszechczasów. Po wojnie czołg T-34-85 był produkowany na licencji w Polsce (PRL) w latach 1951-1955 oraz w Czechosłowacji (CSRS) w latach 1951-1958, gdzie wyprodukowano go odpowiednio 1 380 oraz 3 185 egzemplarzy.

T34 85.2ptyqwj2y64g8k4scc088kg0s.ejcuplo1l0oo0sk8c40s8osc4.th

Żołnierze Armii Czerwonej obok jednego z T-34

Czołg T-34 miał ogromny wpływ na wynik wojny i dalszego rozwoju światowych czołgów. Dzięki swoim cechom bojowym T-34 został uznany przez wielu ekspertów i specjalistów wojskowych za jeden z najlepszych czołgów II wojny światowej. Przy jego tworzeniu radzieckim projektantom udało się znaleźć równowagę pomiędzy zakładanymi bojowymi, taktycznymi, balistycznymi osiągami oraz właściwościami technicznymi. Czołg T-34 jest najbardziej znanym czołgiem radzieckim i jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli II wojny światowej, podczas której był pojazdem pancernym wyprodukowanym w największej liczbie egzemplarzy. W 1996 roku jego nowsza wersja T-34/85 była nadal używana przez 27 krajów na świecie.

10150696 578416018974625 8622159189149733289 n

Czołg T-34/85 z telewizyjnego serialu "Czterej pancerni i pies"

Zagan Czolg T34-85

Czołg T-34/85 w barwach Ludowego wojska Polskiego

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: ZSRR
  • Producent: Uralska Fabryka Wagonów (UWZ)
  • Typ pojazdu: czołg średni
  • Załoga: 4 osoby
  • Prototypy: 1937-1940
  • Produkcja: 1940-1958
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 84 070szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: działo L-11 lub F-34 kal. 76,2 mm/ ZiS-S-53 kal. 85 mm (model T-34/85)
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2 karabiny maszynowe DT kal. 7,62 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 12-cylindrowy, czterosuwowy, widlasty W-2 o mocy 500 KM
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Pancerz: spawany z płyt walcowanych, grubość: 20-70 mm / 20-90 mm (model T-34/85)
  • Długość: 6,68 m
  • Szerokość 3,00 m
  • Wysokość: 2,45 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 26 500 kg
  • Prędkość maks.: 55 km/h
  • Zasięg: 300 km (na szosie), 230 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 480 l (zasadnicze), 134 l (dodatkowe)
    T-34-85-colour-px800

    Jeden z T-34/85

Użytkownicy:

Ameryka:
Afryka:
Azja:
Europa:

​Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 22:33, maj 10, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki