FANDOM

Tęczowe herbicydy (ang. rainbow herbicides) - grupa chemikaliów należących do herbicydów i defoliantów używanych jako broń chemiczna podczas działań wojennych przeprowadzonych przez Armię Stanów Zjednoczonych podczas wojny wietnamskiej.

Użycie herbicydów w Wietnamie, a w szczególności środka Agent Orange zanieczyszczonego dioksynami miało tragiczny wpływ na zdrowie ludzi wystawionych na ich działanie (deformacje płodu, zniekształcenia twarzy u dzieci, podatność na choroby nowotworowe, niedorozwój). Pierwsze testy tych substancji przeprowadzono w południowym Wietnamie w ramach tzw. Projektu AGILE w roku 1961. Po testach Amerykanie zdecydowali się użyć herbicydów tęczowych w operacji w Wietnamie, przeprowadzonej pod nazwą Operation Ranch Hand (1961–1971), będącej częścią projektu Operation Trail Dust. Armia amerykańska używała herbicydów tęczowych w celu niszczenia roślinności dżungli. Operacja miała dwa cele:

  • doprowadzenie do zrzucenia liści przez drzewa w celu uniemożliwienia ukrycia się partyzantów na danym terenie oraz
  • spowodowanie zniszczenia upraw w celu doprowadzenia do braków żywności u wroga.

Rodzaje:Edytuj

Armia amerykańska użyła podczas operacji na terenie Azji następujących herbicydów tęczowych:

  • Agent Pink - jedyną substancją czynną jest kwas 2,4,5-trichlorofenoksyoctowy; został użyty w latach 1961 i 1965,
  • Agent Green - (n-Butyl ester 2,4,5-T) używany razem z Agent Pink,
  • Agent Purple - składający się z herbicydów 2,4-D i 2,4,5-T, używany między 1962–1965,
  • Agent Blue - składający się z 65% soli sodowej kwasu kakodylowego (CH3)2AsOOH oraz 35% wypełniacza (sól kuchenna NaCl, siarczan potasowy); używany między 1962–1971,
  • Agent White - mieszanina 2,4-D (kwasu 2,4-dichlorofenoksyoctowego) i picloramu w proporcji 4:1; używany w latach 1966–1971,
  • Agent Orange - składający się z 2,4-D (50%) oraz 2,4,5-T w postaci estrów n-butylowych (50%); używany w latach 1965–1970.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki