FANDOM

Supermarine Spitfire - samolot myśliwski konstrukcji brytyjskiej z okresu II wojny światowej.
Supermarine spitfire

Samolot myśliwski Supermarine Spitfire

Spitfire

Samolot myśliwski Supermarine Spitfire

Samolot Spitfire, legenda lotnictwa i jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów na świecie został zaprojektowany w wytwórni Supermarine przez znanego konstruktora wodnosamolotów wyścigowych inż. Reginalda Josepha Mitchella. W 1931 roku Ministerstwo Lotnictwa Wielkiej Brytanii wydało wymagania nr F7/30 na nowy samolot myśliwski dla brytyjskich Royal Air Force (RAF). W odpowiedzi na to wytwórnia Supermarine opracowała maszynę oznaczoną jako Typ 224. Był to całkowicie metalowy dolnopłat, ze stałym podwoziem, napędzany najmocniejszym wtedy silnikiem Rolls Royce Goshawk z kondensacyjnym systemem chłodzenia na skrzydłach, który sprawiał duże problemy. Maszynę tę w 1935 roku nazwano Spitfire. Konkurs wygrała konkurencyjna maszyna w układzie dwupłatowca o lepszych osiągach Gloster Gladiator. Latem 1934 roku rozpoczęto prace nad poprawą osiągów samolotu, maszynie w ten sposób powstałej nadano oznaczenie Typ 300. Postanowiono zastosować nowy silnik PV12, późniejszy Merlin. Podwozie miało być chowane, cieńsze skrzydło o eliptycznym obrysie i kabinę z owiewką oraz pracujące pokrycie. W oparciu o tak poprawiony projekt Ministerstwo Lotnictwa wydało nowe wymagania nr F37/34 i F10/35.

Konstrukcja metalowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat prosty, stały w układzie dolnopłata. Podwozie trójpodporowe z kołem tylnym, koła przednie chowane.

Oblotu prototypu dokonano 5 marca 1936 roku. Samolot był napędzany silnikiem Rolls-Royce Merlin II o mocy 1 030 KM i podczas lotów testowych osiągnął prędkość 562 km/h. W czerwcu 1936 rokurząd brytyjski podpisał umowę na dostawę 310 samolotów "Spitfire". W 1937 roku przystąpiono do produkcji wersji seryjnej Spitfire Mk I. Bazowała ona na maszynie prototypowej. Wzmocniono w niej konstrukcję skrzydła, zwiększono zapas paliwa oraz zmodyfikowano kąt wychylenia klap. Dzięki znakomitym osiągom w czasie II wojny światowej stał się ciężkim przeciwnikiem dla niemieckich pilotów. Spitfire został zbudowany w ponad 20 wersjach podstawowych i w największej liczbie spośród samolotów alianckich. Ostatnie samoloty tego typu wycofano z użytku w 1955 roku.
Supermarine Spitfire Mk XVI

Samolot Supermarine Spitfire wersji Mk XVI

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Wielka Brytania
  • Producent: Supermarine
  • Typ samolotu: myśliwski
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1936
  • Produkcja: 1938 - 1947
  • Wyprodukowane egzemplarze: 20 351szt.

Dane techniczne:

  • Silnik:
  • Rozpiętość: 11,22 m
  • Długość kadłuba: 9,11 m
  • Wysokość: 3,47 m
  • Powierzchnia nośna: 22,48 m²
  • Masa własna: 2 182 kg
  • Masa całkowita: 2 624 kg
  • Prędkość maks: 582 km/h
  • Prędkość min: brak danych
    Spit fire

    Spitfire I strzelający do He 111

  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 9 723 m
  • Zasięg: 636 km
  • Zapas paliwa:
  • Rozbieg:
  • Dobieg:
  • Uzbrojenie: 8 km Browning kal. 7,69 mm lub 4 km Browning kal. 7,62 mm i 2 działka Hispano Suiza kal. 20 mm

Wersje:

  • Mk I - Typ 300 - wersja wprowadzona do służby w RAF w sierpniu 1938 roku. W okresie Bitwy o Anglię stanowiła wyposażenie 19 dywizjonów RAF, które odegrały ogromną rolę w odparciu ofensywy powietrzenej Luftwaffe.
  • Mk II - Typ 329
  • Mk II - Typ 348
  • Mk IV - Typ 353
  • Mk V - Typ 349 - jedna z najważniejszych wersji wyprodukowana w ilości 6 479 szt., uzbrojona w działka kal. 20 mm
  • Mk VI - Typ 350
  • Mk VII - Typ 351
  • Mk VIII - Typ 360
  • Mk IX - Typ 361 - wersja "przejściowa" wyprodukowana w ilości 5 665 szt., kadłub pochodzący z wersji Mk V
  • Spit zsrr

    Spitfire w barwach ZSRR

    Mk XII - Typ 366
    - wersja jako pierwsza wyposażona w nowe mocniejsze silniki Rolls-Royce Griffon o mocy 1 735 KM
  • Mk XIV - Typ 373 - wersja podobnie jak poprzednia wuyposazona w silnik Griffon pszystosowana do zwalczania niemickich bomb latających V-1
  • Mk XVI - Typ 361 - wersja wyposażona w silniki Rolls-Royce Merlin produkowane w USA przez zakłady Packard. Od lutego 1945 roku produkowana z kroplową osloną kabiny i obniżonym tyłem kadłuba. Wyprodukowana w ilości 1 054 szt.

​Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki