FANDOM

Suchoj Su-35 (ros. Сухой Су-35) - samolot myśliwski wielozadaniowy konstrukcji rosyjskiej IV++ generacji, następca samolotu Suchoj Su-27.
Sukhoi Su-35S

Samolot myśliwski Suchoj Su-35S

Samolot Suchoj Su-35 powstał jako głęboka modernizacja samolotu myśliwskiego Su-27. Początkowo program modernizacji samolotów Su-27 został nazwany jako Su-35BM (BM - Wielka Modernizacja). Samolot w porównaniu do poprzednika pomimo podobnej sylwetki to konstrukcja pod wieloma względami odmienna i nowoczesna, został wyposażony w znacznie mocniejsze silniki spełniające wymagania dla myśliwców V generacji Al-41F1S z wektorowanym ciągiem zapewniające tzw. supermanewrowość i ogromną zwrotność oraz lot z prędkością naddźwiękową bez konieczności użycia dopalacza. Maszyna otrzymała nowy powiększony i wzmocniony płat. Ponadto zwiększono wachlarz przenoszonego przez samolot uzbrojenia oraz wyposażono w najnowszą awionikę stworzoną dla potrzeb samolotów myśliwskich V generacji (dodano m.in. nowy radar pasywny ze skanowaniem fazowym N035 Irbis, komputer kierowania uzbrojeniem, wyświetlacze ciekłokrystaliczne, system walki elektronicznej). Samolot należy do generacji IV++ samolotów myśliwskich, ponieważ w przeciwieństwie do współczesnych konstrukcji IV+ jest zbliżony konstrukcyjnie do myśliwca V generacji (z wyjątkiem technologii stealth spełnia większość jego wymagań).

Suchoj Su-35S

Samolot myśliwski Suchoj Su-35S Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej w locie.

Konstrukcja duralowo-tytanowa z elementami kompozytowymi, półskorupowa, odpowiednio skonstruowana i pokryta specjalnymi materiałami zmniejszającymi wykrywalność, zapewniająca zmiejszony przekrój radarowy. Usterzenie pionowe podwójne, płat stały w układzie średniopłata. Wloty powietrza pod kadłubem. Kabina hermetyzowana, klimatyzowana z fotelem wyrzucanym. Podwozie z kołem przednim chowane w locie. Poprzez instalację nowych pocisków rakietowych i elektronicznych systemów kierowania uzbrojeniem została znacznie poprawiona skuteczność bojowa samolotu. Na wyposażenie standartowe składa się radar N035 Irbis ze skanowaniem fazowym, zdolny do śledzenia do 30 celów powietrznych, zwalczania do 8 celów jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej. Radar ten umożliwia wykrywanie celów powietrznych o skutecznej powierzchni odbicia (RCS) równej 3 m² w odległości do 400 km. Jego uzupełnieniem jest system optoelektroniczny oraz dalmierz laserowy. Kokpit zawiera dwa kolorowe wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LCD) oraz wyświetlacz holograficzny na przedniej szybie. Za sterowanie odpowiada zintegrowany cyfrowy system kontroli lotu wyposażony m.in. w system Elektronicznego Sterowania Samolotem (FBW). Samolot wyposażony jest ponadto w system identyfikacji "Swój-Obcy", System Nawigacji Satelitarnej GLONASS (odpowiednik amerykańskiego GPS), system walki elektronicznej oraz w odbiornik ostrzegawczy L-150-35 opcjonalnie L-150 (SPO).

Oblotu prototypu dokonano 19 lutego 2008 roku. Dokonał tego pilot oblatywacz Sergiej Bogdan. W 2009 roku Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej złożyły zamówienie na dostawę 48 myśliwców wielozadaniowych Su-35S do 2015 roku włącznie. 25 grudnia 2012 roku Rosyjska Armia otrzymała pierwsze 6 seryjnych egzemplarzy samolotu, w roku następnym również 25 grudnia dostarczono kolejne 12 egzemplarzy. Samoloty weszły na wyposażenie 23 Pułku Samolotów Myśliwskich w Dzemgi (Kraj Chabarowski). Obecnie w służbie znajdują się 22 samoloty.
Su-35

Samolot Suchoj Su-35 w czasie publicznej prezentacji na salonie lotniczym MAKS-2009

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: Komsomolskie nad Amurem Zakłady Lotnicze im. J. A. Gagarina
  • Typ samolotu: myśliwski wielozadaniowy
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 2008
  • Produkcja: 2010 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 24szt. (w tym 2 egzemplarze prototypowe)

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe AL-41F1 ze sterowanym wektorem ciągu
    Su-35S

    Sylwetka samolotu Suchoj Su-35S w trzech rzutach

  • Rozpiętość: 14,75 m
  • Długość kadłuba: 21,94 m
  • Wysokość: 5,90 m
  • Powierzchnia nośna: 62,04 m²
  • Masa własna: 19 000 kg
  • Masa całkowita: 34 500 kg
  • Prędkość maks: 2 500 km/h (2,2Ma)
  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: 280 m/s
  • Pułap: 20 000 m
  • Zasięg: 3 600 km, 4 500 km (ze zbiornikami dodatkowymi)
  • Zapas paliwa: 11 500 l
  • Rozbieg: 450 m
  • Dobieg 650 m
  • Uzbrojenie: działko wielolufowe GSz-30-1 kal. 30 mm oraz 12 zamków (podkadłubowe i podskrzydłowe) na uzbrojenie podwieszane: pociski rakietowe powietrze-powietrze dalekiego zasięgu RWW-BD lub średniego zasięgu 6 x R-27, ER, R-27P, R-27P lub 10 x RWW-AE lub krótkiego zasięgu 4 x P-73, pociski rakietowe powietrze-ziemia 6 x X-31 i 2 x X-59M lub 6 x X-29 lub X-25 lub bomby o wadze od 500 do 1 500 kg lub 2 zbiorniki podwieszane PTB-2000 zwiększające zasięg do 4 500 km (w misjach rozpoznawczych) o łącznej masie 8 000 kg

Wersje:

  • Su-35S - wersja seryjna dla Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 13:31, gru 29, 2014 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki