FANDOM

Suchoj Su-30 (ros. Сухой Су-30) - samolot myśliwski przechwytujący/ wielozadaniowy konstrukcji rosyjskiej IV+ generacji.
Russian Air Force Su-30

Samolot wielozadaniowy Suchoj Su-30 lotnictwa wojskowego Federacji Rosyjskiej

Samolot Suchoj Su-30 zaprojektowano jako dwumiejscowy ciężki myśliwiec przechwytujący dalekiego dystansu jeszcze w okresie ZSRR jako głęboka modernizacja dwumiejscowej wersji myśliwsko-treningowej Su-27UB samolotu Suchoj Su-27. Jest to pierwszy na świecie samolot wyposażony w silniki z wektorowaniem ciągu zapewniające maszynie tzw. supermanewrowość oraz ogromną zwrotność, samolot potrafi nawet zatrzymać się w miejscu, co wywiera ogromne wrażenie na pilotach zachodnich, których samoloty nie są zdolne do takich manewrów. W związku z instalacją nowych pocisków rakietowych oraz systemów kierowania uzbrojeniem została znacznie zwiększona skuteczność bojowa samolotu. Jego późniejsze wersje budowano już jako samoloty wielozadaniowe. Pierwsze 6 egzemplarzy nowego myśliwca przechwytującego Su-30 zdolnego do tankowania w powietrzu i lotów dalekodystansowych trafiło do lotnictwa ZSRR w 1993 roku. Upadek ZSRR, który nastąpił w grudniu tego samego roku i brak funduszy na nowe samoloty wymusił na Rosjanach skupienie się na wersji eksportowej MK (ros. Mодернизированный Kоммерческий - zmodernizowany komercyjny). Samolot zmodernizowano i zaoferowano na eksport jako samolot wielozadaniowy zdolny atakować cele naziemne za pomocą pocisków rakietowych oraz bomb.

Su-30-Take-off s

Samolot Su-30MKI Sił Powietrznych Republiki Indii

Konstrukcja duralowo-aluminiowa ze stopami tytanu, półskorupowa. Usterzenie pionowe podwójne, płat stały w układzie średniopłata (wersje MKI - układ kaczki). Wloty powietrza pod kadłubem. Kabina hermetyzowana, klimatyzowana z fotelami wyrzucanymi. Urządzenie do tankowania samolotu w powietrzu. Podwozie z kołem przednim chowane w locie. Su-30 w porównaniu do poprzednika został wyposażony m.in. w nowy system nawigacji i poprawiony system podtrzymywania życia. Poprzez instalację nowych pocisków rakietowych i systemów kierowania uzbrojeniem została znacznie poprawiona skuteczność bojowa samolotu.

Su-30MKK

Samoloty Su-30MKK Sił Powietrznych Indonezji w locie

Pierwszym zagranicznym odbiorcą samolotu Su-30 były Indie (RI), które w latach 1997-1999 kupiły od Rosji 18 maszyn Su-30K, zbudowanych w Irkucku na podstawie bazowej wersji rosyjskiego Su-30. Pierwszych osiem sztuk różniło się od Su-27UB tylko obecnością wysuwanej sondy do tankowania w powietrzu, następnych 10 egzemplarzy wyposażono w dodatkową importowaną awionikę. Samoloty tej serii zostały już wycofane z użytku w Siłach Powietrznych Indii i zostały zastąpione przez nowocześniejsze wersje. Kolejnymi odbiorcami zagranicznymi samolotów Su-30 stały się siły powietrzne Malezji (18szt.) oraz Algierii (ARLD) (28szt.). W kwietniu 2010 roku Algieria podpisała umowę z Rosoboronoexportem na dostawę kolejnych 16 samolotów.
Su-30MKI

Suchoj Su-30MKI Sił Powietrznych Rosji

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)/ Rosja (FR)
  • Producent: Komsomolskie nad Amurem Zakłady Lotnicze im. J. A. Gagarina, Irkuckie Zakłady Lotnicze
  • Typ samolotu: myśliwski przechwytujący/ wielozadaniowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1989
  • Produkcja: 1992 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 600szt.
    Su-30MKA Algieria

    Suchoj Su-30MKA lotnictwa wojskowego Algierii

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe Saturn AL-31F, Saturn/ Liulka AL-31FP ze sterowanym wektorem ciągu (Su-30MKI)
  • Rozpiętość: 14,70 m
  • Długość kadłuba: 21,94 m
  • Wysokość: 6,36 m
  • Powierzchnia nośna: 62,04 m²
  • Masa własna: 17 700 kg
  • Masa całkowita: 33 000 kg, 34 500 kg (Su-30MKI)
  • Prędkość maks: 2 125 km/h (2Ma)
  • Prędkość min: 230 km/h
  • Wznoszenie: 305 m/s
  • Pułap: 17 500 m
  • Zasięg: 3 000 km, 5 200 km (ze zbiornikiem dodatkowym)
  • Zapas paliwa: 9 640 l
  • Rozbieg: 550 m
  • Dobieg 670 m
  • Uzbrojenie: działko wielolufowe GSz-30-1 kal. 30 mm i 10 kierowanych pocisków rakietowych 6R-27 i/lub 4R-60 lub R-77, lub 8 bomb po 500 kg lub zbiorniki podwieszane zwiększające zasięg. Łączny udźwig uzbrojenia podwieszanego: od 4 000 do 8 000 kg zależnie od wersji.

​Wersje:

  • Su-30K - wersja eksportowa dwumiejscowej samolotu szkolno bojowego Su-27UB z silnikami AL-31F. Wyposażona m.in. w nowy fotel wyrzucany typu K-36DMsystem tankowania w powietrzu oraz systemy nawigacji satelitarnej (GPS, GLONASS). Samoloty tej wersji trafiły do Indii (RI), a po wycofaniu z użytku do Iraku (RI). Oblatana w 1993 roku.
  • Su-30MK - zmodernizowana wersja eksportowa. Wyposażona m.in. w szerszy zakres uzbrojenia. Zwiększona została masa całkowita z 30 000 do 38 800 kg oraz masa uzbrojenia z 4 000 do 8 000 kg. Spadł natomiast pułap z 18 500 do 17 500 m i zasięg lotu z 3 500 do 3 000 km.
  • Su-30MKI (oraz nowsze wersje Su-30MKM, Su-30MKA) - zmodernizowana wersja eksportowa samolotu Su-30MK konstruowana przez zakłady w Irkucku, charakteryzująca się bardziej wyrafinowaną awioniką i wyposażeniem (m.in. nowy fazowany radar pasywny N011M), rozszerzonym zakresem uzbrojenia typu powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia, zaawansowanym aerodynamicznie płatowcem oraz silnikami ze sterowanym wektorem ciągu i dodatkowymi sterami wysokości z przodu kadłuba (układ kaczki). Samoloty tej wersji trafiły do Indii (RI), Malezji oraz Algierii (ARLD). Oblatana w 1996 roku.
  • Su-30MKK (oraz nowsze wersje Su-30MKK2, Su-30MKK3) - zmodernizowana wersja eksportowa samolotu Su-30MK konstruowana przez zakłady w Komsomolsku nad Amurem, charakteryzująca się znacznie prostszą awioniką oraz prawie niezmienionym płatowcem. Samoloty tej wersji trafiły do Chin (CHRL), Wietnamu (SRW) oraz Wenezueli (BRW). Oblatana w 1999 roku.
  • Su-30SM - zmodernizowana wersja seryjna samolotu Su-30MKI przeznaczona dla Sił Powietrznych Rosji. Oblatana 21 września 2012 roku.
    Su30mk-1

    Sylwetka samolotu Su-30 MKI w trzech rzutach

​Użytkownicy:

  • Rosja (FR) - 124szt. (Su-30SM - 104szt., Su-30M2 - 20szt.), 1szt. Su-30SM stracona w katastrofie 3 maja 2018r., w służbie pozostaje 123szt.
  • Algieria (ARLD) - 52szt. (Su-30MKA)
  • Angola (LRA) - 2szt. (Su-30K) + 10szt. zamówionych wycofanych ze służby w Indiach (RI)
  • Białoruś (RB) - 12szt. zamówionych w 2017 roku, mają wejść do służby do 2020 roku.
  • Chiny (CHRL) - 100szt. (Su-30MKK - 75szt., Su-30MK2 - 25szt.)
  • Indie (RI) - 243szt. (Su-30MKI), (12szt. Su-30K wyeksportowane do Angoli (LRA))
  • Irak (RI) - 10szt. (Su-30K)
  • Indonezja - 11szt. (Su-30MKK i MK2)
  • Kazachstan - 8szt. (Su-30SM) + 16szt. zamówionych
  • Malezja - 18szt. (Su-30MKM)
  • Uganda - 6szt. (Su-30MKK2)
  • Wenezuela (BRW) - 24szt. (Su-30MKK2)
  • Wietnam (SRW) - 35szt. (Su-30MKK2)

​Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 18:25, cze 4, 2013 (UTC)IljinM.