Fandom

Wiki Uzbrojenie

Suchoj Su-27

1369stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Suchoj Su-27 (ros. Сухой Су-27) - samolot myśliwski przechwytujący konstrukcji radzieckiej IV generacji.
Sukhoi su27 flanker l1.jpg

Samolot myśliwski Suchoj Su-27 w barwach lotnictwa wojskowego ZSRR

Samolot myśliwski Suchoj Su-27 zaprojektowano jako myśliwiec przechwytujący mający być przeciwwagą i równorzędnym przeciwnikiem dla amerykańskiego myśliwca przechwytującego F-15 Orzeł (ang. F-15 Eagle). Wynikało to ze zmiany doktryny użycia lotnictwa myśliwskiego ZSRR pod koniec lat sześćdziesiątych, oraz po części z faktu, że nowy myśliwiec amerykański F-15 zaczynał przewyższać w walce wcześniejszy myśliwiec przechwytujący konstrukcji radzieckiej MiG-23. Konkurs na nowy radziecki myśliwiec ogłoszono w 1969 roku, stanęły do niego trzy biura konstrukcyjne. Ostatecznie wygrało biuro Pawła Suchoja z prototypem oznaczonym jako T-10 (nazwanym później Su-27). Jeden z konkurentów, biuro Atrioma Mikojana wystawiło nieco lżejszą maszynę, samolot myśliwski MiG-29. Ponieważ MiG-29 zaskoczył świetnymi parametrami i osiągami (zwłaszcza zwrotnością), postanowiono nie odrzucać również tej oferty, zmodyfikowano tylko jego przeznaczenie na myśliwiec frontowy pola walki, miał on stanowić uzupełnienie dla samolotów SU-27 operujących w powietrzu na dalszych dystansach.

Su27 06.jpg

Jeden z samolotów współczesnych serii Su-27 w locie patrolowym

Konstrukcja duralowo-aluminiowa ze stopami tytanu, półskorupowa. Usterzenie pionowe podwójne, płat stały w układzie średniopłata. Wloty powietrza pod kadłubem. Kabina hermetyzowana, klimatyzowana z fotelem wyrzucanym. Podwozie trójpodporowe z kołem przednim chowane w locie. Na wyposażenie standardowe samolotu składają się systemy kierowania uzbrojeniem w postaci radaru RŁPK-27WESZ zdolnego do wykrywania i śledzenia celów na tle ziemi oraz bierny optoelektroniczny układ poszukiwania i śledzenia w podczerwieni sprzężony z dalmierzem laserowym OEPS-27MK, który zapewnia zasięg wykrywania i zwalczania celów powietrznych do 70 km, w sytuacji gdy jest niewskazane lub niemożliwe użycie radaru.

Chinese Su-27.jpg

Su-27 należący do Sił Powietrznych CHRL w locie

Oblotu prototypu dokonano 20 czerwca 1977 roku w mieście Żukowskij (obecnie Ramienskoje). Produkcja seryjna samolotu Su-27 ruszyła w 1982 roku na podstawie doświadczeń zdobytych na serii 5 ulepszonych prototypów T-10S. Konstrukcję rozwijano nadal wprowadzając udoskonalenia na postawie uwag wynikłych podczas użytkowania pierwszych seryjnych egzemplarzy Su-27 w Centrum Przygotowania Bojowego Pilotów Sił Powietrznych w Lipiecku. Kolejna seria maszyn zmodyfikowana pod wpływem doświadczeń zdobytych w użytkowaniu pierwszej serii weszła na wyposażenie pułku myśliwskiego stacjonującego w pobliżu Komsomolska nad Amurem w grudniu 1984 roku. Rok później samoloty Suchoj Su-27 zostały oficjalnie przyjęte na uzbrojenie Armii Radzieckiej w siłach powietrznych. Wtedy też zaczęto je wprowadzać do następnych pułków myśliwskich. W momencie rozpadu ZSRR część tych samolotów została przyjęta przez siły zbrojne państw powstałych w wyniku rozpadu ZSRR. W ten sposób samoloty te znalazły się na wyposażeniu lotnictwa Białorusi, Kazachstanu oraz Ukrainy.

Su-27 Erytrea.jpg

Samolot Suchoj Su-27 Sił Powietrznych Erytrei

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Komsomolskie nad Amurem Zakłady Lotnicze im. J. A. Gagarina
  • Typ samolotu: myśliwski przechwytujący
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1977
  • Produkcja: 1980 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 809szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe Saturn AL-31F
  • Rozpiętość: 14,70 m
  • Długość kadłuba: 21,60 m
  • Wysokość: 5,50 m
  • IMG 7856.jpg

    Samolot Suchoj Su-27 w barwach lotnictwa wojskowego Republiki Białorusi (samolot na zdjęciu uległ katastrofie na pokazach lotniczych Air Show w Radomiu 30 sierpnia 2009 roku)

    Powierzchnia nośna: 64,00 m²
  • Masa własna: 17 700 kg
  • Masa całkowita: 29 000 kg
  • Prędkość maks: 2 450 km/h (2,3Ma)
  • Prędkość min: 230 km/h
  • Wznoszenie: 250 m/s
  • Pułap: 19 000 m
  • Zasięg: 3 750 km, 5 000 km (ze zbiornikiem dodatkowym)
  • Zapas paliwa: 6 500 - 8 300 l (różne źródła)
  • Rozbieg: 750 m
  • Dobieg: 650 m
  • Uzbrojenie: działko wielolufowe kal. 30mm i 10 kierowanych pocisków rakietowych 6R-27 i/lub 4R-60 lub R-77, lub zbiorniki podwieszane zwiększające zasięg. Łączny udźwig uzbrojenia podwieszanego: 6000 kg

Wersje:

  • Su-27 (SU-27S) - pierwsza wersja przechwytująca przeznaczona dla Sił Powietrznych, wyposażona w silniki Saturn AL-31F.
    SUKHOI Su-27.png

    Sylwetka samolotu myśliwskiego Suchoj Su-27 w trzech rzutach

  • Su-27SK - wersja eksportowa samolotu Su-27. Odbiorcami były Chiny (CHRL), Wietnam (SRW) oraz Indonezja. Produkowana od 1991 roku.
  • Su-27SM - wersja zmodernizowana samolotu Su-27 wyposażona w nową awionikę oraz systemy kierowania uzbrojeniem. Oblatana w 2002 roku.
  • Su-27P - wersja przechwytująca przeznaczona dla Wojsk Obrony Powietrznej Kraju, systemy kierowania uzbrojeniem przeznaczone jedynie do zwalczania celów powietrznych.
  • Su-27UB - dwumiejscowa wersja szkolno bojowa. Przeznaczona do szkolenia pilotów Su-27 i zachowująca wszelkie zdolności bojowe. Oblatana 7 marca 1985 roku.
  • Su-27UBK - wersja eksportowa samolotu Su-27UB. Odbiorcami były Chiny (CHRL) oraz Wietnam (SRW).

Wersje rozwojowe:

  • Su-30 - dwumiejscowa wersja rozwojowa samolotu Su-27UB zaprojektowana początkowo jako ciężki dwuosobowy myśliwiec przechwytujący, a następnie jako samolot wielozadaniowy. Wyposażona w urządzenia do tankowania samolotu w powietrzu, a w późniejszych wersjach nowe mocniejsze silniki Liulka AL-31FP ze sterowanym wektorem ciągu. Oblatana w 1989 roku.
  • Su-34 - dwumiejscowa wersja rozwojowa szturmowo - bombowa samolotu Su-27. Wyposażona m.in. w urządzenia do tankowania samolotu w powietrzu, nowoczesną awionikę, nowe mocniejsze silniki AL-31F-M1 ze sterowanym wektorem ciągu zapewniające tzw. supermanewrowość, opancerzoną kapsułę dla załogi. Oblatana w 1990 roku.
  • Su-35 - jednomiejscowa wersja rozwojowa samolotu Su-27SM2. Wyposażona m.in. w nieco powiększone skrzydła, zmienione usterzenie i wloty powietrza, nowoczesną awionikę przeznaczoną dla myśliwców V generacji, nowe mocniejsze silniki AL-41F1 z nowymi turbinami oraz ze sterowanym wektorem ciągu umożliwiające tzw. supermanewrowość i ogromną zwrotność. Oblatana w 2008 roku.

​Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '90" NOT-SIGMA Sp. z o.o. Warszawa 1991

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 10:07, cze 2, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej w Fandom

Losowa wiki