FANDOM

Suchoj Su-24 (ros. Сухой Су-24) - samolot szturmowy i bombowy taktyczny konstrukcji radzieckiej, następca samolotu Suchoj Su-17(Su-20).
Su-24

Samolot szturmowy Suchoj Su-24

Samolot szturmowy Suchoj Su-24 został opracowany i zbudowany w biurze konstrukcyjnym Pawła Suchoja jako dwumiejscowa maszyna zdolna do działań w każdych warunkach atmosferycznych i dowolnej porze doby mająca zasięg i znacznie większe możliwości niż samolot Su-17. Wynikało to z opracowanych w Związku Radzieckim (ZSRR) założeń jakie powinien spełniać nowy samolot uderzeniowy. Ówczesne samoloty szturmowe miały duże problemy z pokonaniem silnie rozwiniętej na początku lat 60-tych obrony przeciwlotniczej państw NATO. Jedyną metodą na uniknięcie silnej obrony przeciwlotniczej był lot na niskim pułapie z bardzo dużą prędkością. W celu umożliwienia działania w każdych warunkach atmosferycznych nowy samolot miał mieć radar do wykrywania celów naziemnych. Prace postanowiono prowadzić w oparciu o myśliwiec przechwytujący Suchoj Su-15. W trakcie projektowania zdecydowano się na zastosowanie skrzydeł o zmiennej geometrii, dzięki czemu możliwe było osiągnięcie zarówno dużej prędkości jak i dobrych charakterystyk startu i lądowania.

Sukhoi Su-24MR

Samolot Suchoj Su-24MR

Su-24 Fencer

Samolot szturmowy Suchoj Su-24 lotnictwa wojskowego ZSRR w locie

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Skrzydła o zmiennej geometrii (skos od 16° do 68°). Wloty powietrza po bokach kadłuba. Kabina Hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie. W późniejszej wersji urządzenie do tankowania samolotu w powietrzu. Podwozie z kołem przednim chowane.

Belarusian Su-24

Samolot Su-24 lotnictwa wojskowego Republiki Białorusi (RB)

Oblotu samolotu prototypowego oznaczonego jako T6-1 dokonano 2 lipca 1967 roku. Skrzydła o zmiennej geometrii posiadał dopiero drugi prototyp T6-2I, oblatany 17 stycznia 1970 roku. Oba loty wykonał pilot oblatywacz Władimir Iljuszyn. Pierwszy egzemplarz seryjny powstał w fabryce w Nowosibirsku w grudniu 1971 roku. Próby państwowe Su-24 przebiegały bardzo ciężko i ukończono je dopiero w lipcu 1974 roku. Oficjalnie do uzbrojenia lotnictwa wojskowego ZSRR samolot został przyjęty w lutym 1975 roku. Równolegle trwały prace nad ulepszoną wersją oznaczoną Su-24M (oznaczenie biura konstrukcyjnego T-6M), posiadającą rozbudowany system uzbrojenia, w skład którego wchodziła nowa generacja uzbrojenia kierowanego. Poprawiono dokładność nawigacji oraz systemów celowniczych, zainstalowano system samoobrony oraz zwiększono zasięg samolotu, poprzez dodanie instalacji tankowania w locie. Zewnętrznie nowy wariant można odróżnić po dłuższym o 75 cm przodzie kadłuba. W drugiej połowie lat 80-tych została również zbudowana wersja eksportowa oznaczona SU-24MK. Trafiła ona do trzech zaprzyjaźnionych z ZSRR państw socjalistycznych. Suchoj Su-24 jest uważany za bardzo skomplikowany w pilotażu samolot i ma wysoki poziom wypadków. Obecnie bombowiec Su-24M stanowi trzon rosyjskiego lotnictwa uderzeniowego. Stopniowo jest zastępowany nowoczesnym samolotem wielozadaniowym i bombowcem taktycznym Suchoj Su-34 i przeznaczony do wycofania w 2020 roku.

Su-24mk iriaf

Samoloty Suchoj Su-24MK Irańskich Sił Powietrznych

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego, Komsomolskie nad Amurem Zakłady Lotnicze im. J. A. Gagarina
  • Typ samolotu: szturmowo-bombowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1967
  • Produkcja: 1972-1993
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 1 400szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe AL-21F-3
  • Rozpiętość: 10,36/17,63 m
  • Długość kadłuba: 22,67 m/ 23,42 m (wersja Su-24M)
  • Su24-07

    Sylwetka samolotu Suchoj Su-24 w trzech rzutach

    Wysokość: 6,19 m
  • Powierzchnia nośna: 42,0 m²
  • Masa własna: 21 177 kg/ 22 250 (wersja Su-24M)
  • Masa całkowita: 40 000 kg
  • Prędkość maks: 2 230 (2,2 Ma)/ 2 450 km/h (2,4 Ma) (wersja Su-24M)
  • Prędkość min: 240 km/h
  • Wznoszenie: 180 m/s
  • Pułap: 16 500 - 18 500 m (różne źródła)
  • Zasięg: 2 535 - 3 350 km (różne źródła)
  • Zapas paliwa: 11 800 l
  • Rozbieg: 1 250 m
  • Dobieg: 950 m
  • Uzbrojenie: działko 6-lufowe GSz-6-23 kal. 23 mm oraz 8 zamków (4 podkadłubowe i 4 podskrzydłowe) na uzbrojenie podwieszane: niekierowane pociski rakietowe, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych, bomby lub dodatkowe zbiorniki paliwa zwiększające zasięg (w misjach rozpoznawczych) o łącznej masie 7 000 kg/ 9 000 kg (wersja Su-24M)

Wersje:

  • Su-24 - pierwsza wersja, wyposażona w system nawigacyjno-celowniczy PNS-24 Puma. Produkowana w latach 1972-1983.
  • Su-24M - udoskonalona wersja Su-24, wyposażona m.in. w nową generację uzbrojenia kierowanego, nowy system nawigacyjno-celowniczy PNS-24M Tygrys oraz urządzenia do tankowania w powietrzu. Oblatana w 1977 roku, produkowana w latach 1979-1993.
  • Su-24MR - wersja rozpoznawcza Su-24M, usunięto system PNS-24, zainstalowano urządzenia rozpoznawcze zintegrowane w system BKR-1. Oblatana w maju 1980 roku, wytwarzana w latach 1983-1993.
  • Su-24MK - wersja eksportowa Su-24M, oblatana w maju 1987 roku, produkowana w latach 1988-1992. Odbiorcami były Irak (RI), Libia, Syria (SRA). W czasie I wojny w Zatoce Perskiej irackie samoloty uciekły do Iranu.
  • Su-24MP - wersja specjalistyczna przeznaczona do zwalczania stacji radarowych, wyposażona w urządzenia do tankowania w powietrzu. Z zewnątrz nieodróżniająca się od pozostałych samolotów. Oblatana w marcu 1980 roku.
  • Su-24M2 - współczesna wersja zmodernizowana, wyposażona w nowy system nawigacji, monochromatyczny monitor telewizyjny OR4TM, celownik KAI-24P, szerszy zakres uzbrojenia podwieszanego oraz urządzenia do tankowania w powietrzu. Oblatana w 2001 roku.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 11:29, sie 14, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki